My Add

Friday 31 May 2013

ERL lancar sistem tiket baru untuk KLIA ekspres

 KUALA LUMPUR, JUMAAT, 31 Mei, 2013: Sistem tiket automatik baru untuk perkhidmatan KLIA Ekspres, yang dilancarkan oleh Express Rail Link Sdn Bhd (ERL), tidak saja menawarkan kemudahan tambahan untuk pengguna, malah menjimatkan kertas dan kos penyelenggaraan mesin tiket.

Sistem baru ini dilaksanakan untuk perkhidmatan KLIA Transit pada 5 Jun.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Noormah Mohd Noor, berkata sistem baru itu akan membantu penumpang membeli tiket tanpa beratur di kaunter, selain melancarkan perjalanan penumpang terutama pada waktu puncak.

"Sistem ini akan membolehkan perakuan tiket yang lancar di pintu masuk tiket, dan membantu kami menjimatkan kos membeli kertas dan menyelenggara mesin mencetak tiket," katanya.

Menerusi sistem baru ini, pintu masuk tiket dipasang pengimbas atau sentuh dan tidak lagi perlu memasukkan tiket, khidmat layan diri seperti kiosk layan diri, portal dalam talian dan aplikasi mudah alih untuk menggantikan sistem tiket kertas jalur magnet sedia ada.

"Pelanggan boleh memilih untuk membeli tiket sama ada di kaunter atau di kiosk layan diri atau menggunakan kad Touch N Go serta kemudahan Kad Visa payWave di pintu masuk," katanya.

Noormah berkata, sistem baru itu bukan sahaja mesra alam malah penyelesaiannya menggunakan teknologi pengkomputeran awan. 

Beliau berkata, sistem keseluruhan telah dirombak termasuk operasi bahagian dalam.

Sistem baru itu juga menggalakkan pembelian tiket secara dalam talian, yang boleh diakses menerusi laman web www.KLIAekspres.com, atau aplikasi mudah alih KLIA.

Noormah berkata, pengguna Android boleh memuat turun aplikasi dari Google Play manakala pengguna iPhone boleh mendapatkannya dari App Store.

Beliau berkata, pembelian secara dalam talian dan di kiosk layan diri akan disediakan dengan tiket kod bar QR dan penumpang hanya perlu mengimbas kod bar apabila melalui pintu tiket.

Katanya, tambang semasa KLIA Ekspres dan KLIA Transit kekal tidak berubah. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment