My Add

Friday 31 May 2013

Pesta Kaamatan disambut meriah

PENAMPANG, JUMAAT, 31 Mei, 2013: Pesta Kaamatan atau Pesta Menuai Padi, perayaan selama sebulan bagi menandakan berakhirnya musim menuai di Sabah, disambut penuh meriah hari ini dengan pelbagai etnik mempersembahkan kebudayaan masing-masing.

Lebih 5,000 pengunjung termasuk pelancong asing menghadiri penutupan Pesta Kaamatan tahun ini di Pusat Kebudayaan Persatuan Kebudayaan Kadazan Dusun (KDCA), sejak dari awal pagi.

Majlis bermula dengan upacara simbolik menuai padi oleh Yang Dipertua Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin diiringi Pengerusi Jawatankuasa Induk Perayaan Pesta Kaamatan, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan mewakili Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Yang Dipertua Negeri kemudian mengisytiharkan perasmian penutupan Pesta Kaamatan sebelum memukul gong sebanyak tujuh kali bagi menandakan upacara rasmi penutup sambutan tahunan itu.

Juhar diiringi Pairin turut melawat gerai-gerai pameran dan rumah-rumah tradisional di luar perkarangan dewan itu.

Turut hadir Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air yang juga Pengerusi Jawatankuasa Induk Pelaksana dan Kordinasi, Datuk Dr Maximus Ongkili; Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr Ewon Ebin, menteri Kabinet negeri dan persekutuan dari Sabah.

Pengunjung disajikan dengan pelbagai persembahan tarian kebudayaan dan tarian utama daripada pelbagai suku kaum etnik di Sabah seperti Kadazandusun, Murut, Tatana dan Rungus selain persembahan kumpulan penari Sekolah Kebangsaan Kiawayan, Tambunan. 

Acara kemuncak pesta ialah Unduk Ngadau atau pertandingan Ratu Cantik yang disertai 40 peserta akhir dari seluruh negeri.

Isteri Juhar, Toh Puan Norlidah RM Jasni memahkotakan Unduk Ngadu, dan menandakan berakhirnya Pesta Kaamatan yang bertemakan 'Kekalkan Muhibah dan Persefahaman Melalui Kaamatan' bagi tahun ini. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment