My Add

Friday 31 May 2013

Kuala Lumpur meningkat dalam kedudukan Indeks Bandar Raya Global MasterCard

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 31 Mei, 2013: Kuala Lumpur meningkat dua anak tangga ke tempat kelapan tahun ini dalam Indeks Bandar Raya Destinasi Global MasterCard, berdasarkan ketibaan pelawat antarabangsa pada 2013.

MasterCard dalam satu kenyataan hari ini berkata, ibu negara Malaysia yang sebelum ini berada pada kedudukan ke-10 mengetepikan bandar raya terkemuka seperti Barcelona, Shanghai, Tokyo dan Los Angeles.

"Pada tahun akan datang, Kuala Lumpur menganggarkan kadar pertumbuhan akan meningkat 3.9 peratus dari segi ketibaan pelawat antarabangsa dan 17.9 peratus peningkatan dalam jumlah perbelanjaan pelancong,” katanya.

Antara negara di Asia, Kuala Lumpur menduduki tempat ketiga, mengatasi bandar raya maju seperti Hong Kong, Seoul, Tokyo, Taipei, Beijing dan Guangzhou.

"Kuala Lumpur dijangka menerima 9.2 juta pelawat antarabangsa yang menginap tahun ini, peningkatan kira-kira 12 peratus berbanding 8.1 juta pelawat tahun lepas,” katanya.

Ia berkata, lima bandar raya penghantar paling penting kepada Kuala Lumpur ialah Singapura, Jakarta, Bangkok, Melbourne dan Manila. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment