My Add

Friday 31 May 2013

Atlet tempuhi 4 kejohanan besar sebelum Olimpik Rio 2016

 KUALA LUMPUR, 31 Mei, 2013: EMPAT temasya sukan penting yang dijadual berlangsung mulai Disember ini hingga 2015 menjadi medan persiapan atlet negara sebelum menghadapi cabaran Sukan Olimpik 2016 di Rio de Janeiro, Brazil, kata Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin hari ini.

Kejohanan berkenaan ialah Sukan SEA di Myanmar pada Disember, Sukan Asia 2014 di Incheon, Korea Selatan, Sukan Komanwel 2014 di Glasgow, Scotland dan Sukan SEA 2015 di Singapura.

Bercakap kepada pemberita selepas melawat Majlis Sukan Negara (MSN) di Bukit Jalil di sini, Khairy berkata kesemua temasya sukan itu dilihat amat penting dalam memastikan impian negara untuk membawa pulang pingat emas Olimpik pertama menjadi kenyataan.

"Kita di Kementerian Belia dan Sukan (KBS) mahupun MSN akan memastikan semua atlet mendapat bantuan sewajarnya dalam melakukan persiapan ke arah membawa pulang pingat emas pertama negara di Rio de Janeiro, Brazil nanti," katanya.

Dalam perkembangan lain, Khairy berkata KBS tidak lama lagi dijangka menyiapkan Pelan Strategik Lapan Tahun MSN yang menjadi rangka tindakan program pembangunan jangka panjang buat atlet negara.

Antara perkara baru yang terkandung dalam pelan itu ialah program pembangunan jurulatih mahir yang akan diusahakan Akademi Kejurulatihan Kebangsaan MSN.

"Kita ingin menyediakan lebih ramai jurulatih yang berkemampuan untuk terus membimbing atlet sehingga ke peringkat tertinggi iaitu Sukan Olimpik," jelas Khairy.

Beliau berkata tumpuan juga akan diberi kepada program pencarian bakat baru (TID) yang akan diperluaskan bagi memastikan lebih ramai bakat baru mampu dicungkil selepas ini.

"Sebelum ini, atlet dipilih menerusi persatuan sukan yang mereka wakili atau daripada Sukan Malaysia (Sukma), namun ia masih belum mencukupi kerana masih ramai mereka berbakat di luar sana," kata menteri itu.

"Selepas membuat keputusan bagi melantik Pesuruhjaya Sukan yang baharu tidak lama lagi...saya akan mengadakan pertemuan dengan semua persatuan sukan termasuk persatuan sukan bermasalah," tambah Khairy. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment