My Add

Friday 31 May 2013

Syria dapat peluru berpandu

 *SYRIA telah menerima peluru berpandu anti-pesawat pertama S-300 dari Rusia. - AGENSI
BEIRUT, KHAMIS, 30 Mei, 2013: Syria telah menerima penghantaran pertama peluru berpandu anti-pesawat dari Rusia, kata Presidennya, Bashar al-Assad.

"Kumpulan pertama peluru berpandu Rusia S-300 telah tiba, selebihnya akan tiba tidak lama lagi,'' kata beliau dalam satu temu bual yang disiarkan hari ini.

Rusia yang merupakan sekutu kuat Assad mempertahankan penghantaran peluru berpandu itu dan menyifatkan mereka telah memenuhi kontrak senjata sedia ada dengan Syria.

Assad dalam wawancara bersama televisyen penyiar Hezbollah, al-Manar berikrar bahawa Syria akan 'bertindak balas dengan segera terhadap sebarang pencerobohan terbaharu Israel' ke atas Syria.

Israel melakukan serangan udara ke atas Damsyik bulan lalu dengan mendakwa ia disasarkan kepada konvoi peluru berpandu Iran yang akan dihantar kepada Hezbollah.

Dalam pada itu, akhbar Lebanon, al-Akhbar yang memetik kenyataan Assad berkata, keseimbangan kuasa tentera Syria kini telah memihak kepada tentera kerajaan selepas apa yang disifatkannya 'pencapaian hebat' di medan pertempuran.

Assad pada masa sama tidak menafikan peranan pergerakan Hezbollah dalam pertempuran bersama tentera kerajaan namun berkata, tentera Syria masih menerajui pertempuran dengan pemberontak.

''Terdapat beberapa kumpulan daripada Hezbollah di kawasan bersempadan Lebanon, namun tentera Syria masih memberi perintah dan berperang menentang kumpulan pemberontak di Syria,'' katanya. - DPA/UTUSAN

No comments:

Post a Comment