My Add

Wednesday 28 August 2013

Kerajaan perlu akur resolusi MPM - Ali Rustam

MELAKA, RABU, 28 Ogos, 2013: Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam menyokong penuh keputusan Kongres Perdana Pendidikan Kebangsaan anjuran Majlis Perundingan Melayu (MPM) yang meminta kerajaan agar tidak tunduk dengan tuntutan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina (Dong Zong).

Beliau yang juga bekas Ketua Menteri Melaka berkata, keputusan yang dicapai pada kongres tersebut di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) semalam wajar dipuji.

Beliau menegaskan kerajaan perlu menerima resolusi yang diputuskan MPM.

"Mengapa mesti kita tunduk dan mengikut kehendak Dong Zong? Apa yang mereka tuntut itu tidak munasabah dan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

"Selama ini kerajaan telah menyediakan segala kemudahan kepada sekolah-sekolah rendah jenis kebangsaan Cina dan secara realistiknya tidak perlu mewujudkan sekolah itu di peringkat menengah," katanya di sini hari ini.

Beliau mengulas keputusan Resolusi MPM yang mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Kementerian Pendidikan supaya bersikap tegas dengan mewujudkan sistem pendidikan tunggal di negara ini.

Mengulas lanjut, Mohd. Ali berkata, kerajaan harus menerima resolusi tersebut kerana jika tuntutan Dong Zong ditunaikan, hubungan antara kaum di negara ini akan terus menjadi renggang.

Menurutnya, di beberapa negara jiran seperti Indonesia, Thailand dan Filipina, sekolah satu aliran dapat menyatupadukan rakyat negara masing-masing.

"Pada masa ini, sekolah jenis kebangsaan yang diwujudkan sejak tadika hingga peringkat menengah sudah menampakkan hubungan antara kaum di negara ini semakin longgar," ujarnya. - UTUSAN ONLINE 

No comments:

Post a Comment