My Add

Sunday 24 June 2012

210 lepasan SPM, STPM terima biasiswa YPPB

SUNGKAI, AHAD, 24 Jun, 2012: Seramai 210 pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) adalah kumpulan pertama yang terpilih untuk menerima biasiswa Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera (YPPB) yang dilancarkan akhir tahun lalu. 

Setiap pelajar akan menerima biasiswa antara RM100,000 hingga RM300,000 untuk sepanjang pengajian mereka di institusi pengajian tinggi yang akan bermula bulan depan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, berkata YPPB ditubuhkan bertujuan memberi laluan kepada pelajar dari keluarga yang kurang berkemampuan melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi di dalam dan luar negara.

"Kerajaan sedar terdapat pelajar yang cerdas tidak berpeluang untuk menggilap potensi mereka disebabkan wujudnya kekangan persekitaran seperti kemiskinan keluarga, keadaan rumah yang kurang sesuai dan ketiadaan akses kepada kemudahan pembelajaran," katanya ketika berucap pada program Kemuncak Jelajah Aspirasi 2012 dan penyampaian surat tawaran biasiswa YPPB kepada pelajar terpilih di sini, hari ini. 

Nor Mohamed berkata, kerajaan bertekad untuk memastikan kedaifan hidup tidak menjadi penghalang kepada pelajar untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. 

"Pendidikan adalah platform anjakan ke arah meningkatkan taraf sosioekonomi keluarga, membasmi kemiskinan dan menjamin masa depan yang lebih cerah untuk bangsa dan negara kita," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment