My Add

Saturday 30 June 2012

Pelanggan 'tutup mata' asal harga murah

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 29 Jun, 2012: Sudah terhantuk baru terngadah. Itulah gambaran sikap pengguna yang hanya berani melaporkan kes membabitkan produk kosmetik tiruan selepas mengalami sendiri kesan sampingan teruk pada wajah setelah menggunakan barangan tersebut.

Pada tahun lalu, Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) hanya menerima tidak lebih 30 aduan berkenaan kosmetik tiruan dalam setahun berbanding tahap keseriusan kes tersebut.

Pengurus Kanan NCCC, M. Matheevani berkata, hal tersebut mungkin juga disebabkan pengguna sedar, mereka tidak dapat mengambil sebarang tindakan terhadap syarikat pengeluar kerana ia tidak berdaftar.

"Jika hendak dibandingkan dengan tahap keseriusan kes ini, jumlah aduan yang diterima adalah sangat kecil.

"Malah, kebanyakan pengadu juga hanya tampil membuat laporan selepas mereka mendapat kesan sampingan akibat penggunaan kosmetik tiruan tersebut," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini baru-baru ini," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment