My Add

Saturday 30 June 2012

Faekah kekal SU Politik MB Selangor

*ABDUL Khalid menyampaikan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang kepada Pegawai Teknologi Maklumat Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor, Nur Nuha Mohd Yusuff, semalam.

AHMAD NORMAN ABU TALIB
SHAH ALAM, JUMAAT, 29 Jun, 2012: Kerajaan Negeri menafikan spekulasi terdapat desakan daripada exco meminta Setiausaha Politik Menteri Besar, Faekah Husin dipecat.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, soal pemecatan tidak pernah dibangkitkan dalam mesyuarat mingguan Exco yang dipengerusikannya lapor Sinar Harian.

Menurutnya, perkara tersebut hanya spekulasi yang dipercayai diwujudkan pihak tertentu. “Kita rasa tidak ada isu mengenainya (Faekah) kerana perkara ini tidak dibincangkan di dalam exco mengenai pemecatan tersebut.

“Ia hanya satu spekulasi kerana perbincangan exco biasanya ada minit mesyuarat dan perkara ini bukan melibatkan exco,” katanya pada sidang media selepas menyempurnakan Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri 2011 di Hotel De Palma di sini, hari ini..

Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan pemberita berhubung dakwaan kononnya terdapat desakan daripada exco yang mahukan Faekah dipecat.

Isu mengenai pemecatan itu timbul selepas pemimpin kanan PKR menerusi laporan Ia hanya satu spekulasi kerana perbincangan exco biasanya ada minit mesyuarat dan perkara ini bukan libatkan exco." Abdul Khalid sebuah portal berita pro pembangkang, 13 Jun lalu menggesa supaya Faekah dipecat.

Dalam laporan itu, pemimpin PKR tersebut dinyatakan menerusi Twitter menerbitkan semula tulisan di laman sosial menggesa Faekah dipecat daripada jawatannya sejak mengambil alih daripada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad pada 2010.

Semalam Sinar Harian melaporkan, Faekah menafikan dakwaan beliau meletak jawatan berikutan kontroversi penolakan dalam PKR terhadapnya. Dalam perkembangan yang sama Abdul Khalid menganggap isu surat sokongan adalah perkara kecil sebaliknya apa yang lebih penting adalah ketelusan mengenainya.

Menurutnya, isu memanjangkan surat sokongan bukanlah satu perkara yang salah malah menggalakkannya supaya surat tersebut dapat diperhalusi pihak yang sepatutnya. “Dalam birokrasi ada perkara yang ada baiknya kita panjangkan dan ada ketikanya tidak tetapi apa yang penting orang yang mempunyai kuasa untuk membuat keputusan mestilah tidak mempunyai kepentingan,” katanya.

Sementara itu Abdul Khalid berkata, beliau tidak dapat mengulas mengenai kenyataan pegawai Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) yang mengaitkan namanya sebagai individu bertanggungjawab mengarahkan pertukaran status zon tanah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) daripada kawasan lapang dan rekreasi kepada komersial kerana perkara tersebut masih dalam peringkat pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat).

Katanya, beliau menyerahkan perkara tersebut untuk dibincangkan oleh Selcat sehingga selesai sebelum membuat sebarang kenyataan. “Kita tak boleh komen sehingga perbincangan Selcat itu selesai dan kita ada dua saluran untuk mengetahui perkara tersebut melalui Selcat dan juga Lembaga Rayuan Perancang," katanya.

No comments:

Post a Comment