My Add

Friday 29 June 2012

Sri Gading bidas Guan Eng

KUALA LUMPUR, KHAMIS, 28 Jun, 2012: Ahli Parlimen Sri Gading, Datuk Mohamad Aziz (gambar) membidas Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng kerana memesongkan fakta berhubung kenyataan beliau untuk 'menggantung' Pengerusi Bersih 3.0, Datuk S. Ambiga.

Mohamad berkata, tuduhan terancang DAP yang mengelirukan rakyat itu merupakan niat jahat parti cauvinis Cina itu untuk membangkitkan isu perkauman, agama dan gender.

"Kenyataan asal saya di Dewan Rakyat kelmarin jelas merupakan satu pertanyaan dengan beranggapan bahawa jika benar Ambiga telah melakukan penderhakaan kepada Yang di-Pertuan Agong, (pihak berwajib perlu mengambil tindakan).

"Saya bercakap dalam konteks keselamatan negara yang menjunjung keluhuran Perlembagaan dengan berpegang kepada prinsip-prinsip Rukun Negara.

"Ia menyuarakan hak setiap rakyat yang cintakan negara berdaulat dan terhindar daripada campur tangan asing serta unsur pengkhianatan oleh mereka yang mengaku sebagai warganegara," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Kelmarin, Mohamad menyebut 'Apakah Ambiga tidak boleh kita anggap penderhaka kepada Duli Yang Maha Mulia Yang di-Pertuan Agong' bukan 'menggantung Ambiga sampai mati' seperti yang didakwa Guan Eng semalam.

Meskipun begitu, Ketua Menteri Pulau Pinang berkenaan tetap mahu 'menegakkan benang basah' dengan menyifatkannya sebagai menghasut dan bersifat ekstremis serta mengancam nyawa Ambiga.

Jelas Mohamad, sekiranya Ambiga atau sesiapa sahaja didapati melakukan pengkhianatan dan penderhakaan kepada negara, individu terbabit mestilah dikenakan hukuman mengikut lunas undang-undang yang sedia termaktub.

Katanya, beliau menyerahkan kepada pihak Peguam Negara yang kini masih lagi menjalankan siasatan atas kejadian tersebut.

"Sebenarnya, DAP yang mahukan Ambiga digantung memandangkan kenyataan saya bersifat soalan dan tidak sesekali mendesak agar Ambiga digantung.

"DAP meniup api perkauman dengan mengheret kaum India dalam isu ini sedangkan sepanjang perbahasan saya tidak sebut sepatah pun mengaitkan kaum India. DAP juga jahat dengan mengaitkan agama Hindu hanya kerana saya seorang Melayu dan beragama Islam," ujarnya.

Beliau turut menjelaskan bahawa tindakan Guan Eng itu membuktikan bahawa DAP sudah ketandusan isu apabila turut sama mengaitkan isu keselamatan negara dengan isu gender yang langsung tiada kaitan.

"DAP melalui Guan Eng sebenarnya cuba menjadi hero kaum India dengan menjadikan isu ini sebagai modal politik sempit mereka. Ahli Parlimen Bagan cuba menutup kelemahan beliau dalam menangani masalah penduduk Kampung Buah Pala," kata beliau.

Sementara itu, Guan Eng ketika ditemui selepas itu dilihat tergamam seketika selepas ditanya pemberita berhubung balasan Mohamad tersebut, namun tetap mempertahankan pendiriannya bahawa Ahli Parlimen Sri Gading itu telah melakukan hasutan.

"Pada saya, dia tetap menyatakan sesuatu yang menghasut serta perkauman terhadap Ambiga. Kenapa sasarkan kepadanya seorang? Ramai lagi pemimpin Bersih pelbagai kaum yang ada," tambahnya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment