My Add

Friday 29 June 2012

93 sekolah di Sarawak terjejas akibat kemarau

KUCHING, JUMAAT, 29 Jun, 2012: Sebanyak 93 sekolah termasuk lima sekolah menengah di kawasan pedalaman dan pesisir pantai Sarawak terjejas akibat musim kemarau yang melanda seluruh negeri itu sekarang. 

Setiausaha Kerajaan Negeri, Tan Sri Mohamad Morshidi Ghani, bagaimanapun berkata keadaan tersebut tidak menjejaskan sesi persekolahan harian atau sekolah terbabit perlu ditutup sementara waktu.

"Jawatankuasa Pengurusan Bantuan Bencana Negeri (JPBBN) sedang memantau keadaan di beberapa sekolah yang terjejas dan setakat ini tiada sekolah yang ditutup atau pun pelajar diarah pulang pada hujung minggu dan keputusan itu adalah di bawah bidang kuasa Jabatan Pelajaran Negeri," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis Anugerah Lima Bintang dan Ngiling Tikai (penutup perayaan Gawai) Jabatan Ketua Menteri di sini hari ini. 

Mohamad Morshidi yang juga Timbalan Pengerusi JPBBN berkata, setakat ini 24,743 penduduk membabitkan 3,669 keluarga turut terjejas akibat kemarau sejak beberapa minggu lalu. 

Katanya, sejak 25 Jun lalu, Jabatan Kerja Raya dengan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat serta Pejabat Residen Bahagian sudah menghantar 626,541 liter air bersih ke kawasan terjejas akibat kemarau menggunakan lori selain membekalkan air botol minuman. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment