My Add

Tuesday 19 June 2012

Peruntukan RM963,000 biayai penuntut perubatan - YPJ

JOHOR BAHRU. SELASA, 19 Jun, 2012: Yayasan Pelajaran Johor (YPJ) memperuntukan RM963,000 setahun bagi membiayai 60 penuntut negeri itu yang sedang melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di luar negara.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Pelajaran dan Pengajian Tinggi negeri, Datuk Maulizan Bujang berkata, kadar tajaan yang diberi untuk setiap penuntut ialah antara RM15,000 hingga RM30,000.

"Setiap tahun YPJ menyediakan pinjaman kepada pelajar Johor ke luar negara untuk mengikuti kursus terutama dalam bidang perubatan dan pengajian Islam khususnya di Mesir, Indonesia serta Rusia.

"Sehingga Mei lepas YPJ telah memberikan pinjaman kepada 60 pelajar perubatan dengan tajaan berjumlah RM963,000 setahun dengan mengambil kira faktor akedemik, pendapatan dan tanggungan penjaga,” katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri Johor, di sini.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Datuk Dr. Shahruddin Md. Salleh (BN-Jorak) mengenai jumlah pelajar Johor yang sedang menuntut dalam jurusan perubatan di luar negara serta tajaan oleh YPJ.— BERNAMA



No comments:

Post a Comment