My Add

Thursday 31 October 2013

10 penduduk nyaris cedera, bumbung runtuh akibat ribut

 * SERIYATI Rizab membersihkan ruang tamu rumahnya selepas ditimpa siling yang runtuh ekoran hujan lebat dan angin kencang di Flat PBS 14/7, Kawasan Perindustrian Bukit Serdang, Selangor, semalam.
KUALA LUMPUR, RABU, 30 Oktober, 2013: Lebih 10 penduduk nyaris cedera setelah bumbung kediaman mereka di tingkat lima sebuah flat di Jalan PBS 14/7, Kawasan Perindustrian Bukit Serdang dekat Seri Kembangan, runtuh akibat ribut kencang petang ini.

Kejadian kira-kira pukul 5 petang itu yang turut disusuli hujan lebat menyebabkan barangan dan perabot di dalam rumah rosak dimasuki air selain mereka terpaksa berpindah bagi menyelamatkan diri.

Mangsa, Jumaat Mat Suli, 28, berkata, kejadian itu menyebabkan dua anaknya berusia lima dan empat tahun trauma kerana hampir ditimpa siling rumah.

Katanya, ketika kejadian dia sedang menemani anaknya bermain di dalam bilik kecil berhampiran dapur dan tiba-tiba ribut melanda menyebabkan bumbung rumahnya berbunyi kuat.

"Sejurus itu, saya melihat siling di ruang tamu jatuh satu persatu dan disusuli bumbung. Saya segera menarik anak-anak saya ke bawah meja makan dan bersembunyi.

"Selepas 10 minit bersembunyi, saya membawa anak keluar rumah. Mujurlah tiada kecelakaan menimpa kami semua," katanya yang mendakwa terdapat hujan batu turun sebelum kejadian itu.

Seorang lagi mangsa, Seriyati Rizab, 53, bernasib baik kerana ketika kejadian itu, dia mengasuh di rumah anaknya di tingkat satu flat berkenaan.

"Saya hanya menyedari kejadian buruk itu apabila mendengar ramai menjerit serta bunyi dentuman kuat.

"Nasib baiklah saya tidak mengasuh budak-budak itu di rumah saya, jika tidak hanya Allah yang tahu nasib kami," katanya.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohd. Sani Harul berkata, pihaknya menerima kejadian pukul 5.17 petang dan beberapa jentera dikerahkan ke lokasi kejadian.

"Terdapat enam buah rumah di tingkat lima mengalami kerosakan di bahagian bumbung akibat hujan ribut. Bagaimanapun tiada mangsa yang mengalami kecederaan akibat kejadian itu," katanya.

Dalam pada itu, hujan lebat yang bermula kira-kira pukul 5 petang turut menyebabkan Lebuh Raya Sungai Besi (Besraya) di Kilometer 8.7 sehingga 9 berhampiran Kampung Malaysia Tambahan di sini dilanda banjir kilat sehingga berlaku kesesakan lalu lintas yang teruk.

Menurut jurucakap Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), keadaan berlaku ketika orang ramai sedang menuju pulang selepas waktu bekerja.

Katanya, turut sesak adalah Lebuh Raya Baru Pantai (NPE), Lebuh Raya Lembah Klang Selatan (SKVE), Lebuh Raya Baru Lembah Klang (NKVE), Lebuh Raya Shah Alam (Kesas) dan Lebuh Raya Penyuraian Trafik Lingkaran Luar Kajang (SILK) sehingga pukul 10 malam ini. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment