My Add

Thursday 31 October 2013

Tingkat kurikulum program latihan kemahiran, kerjaya

 * MOHD. Shafie Apdal sambil diperhatikan Ibrahim Muhamad (tiga dari kanan) berbual seketika selepas menyampaikan sijil kepada graduan orang kurang upaya, Mohamad Salleh Yusoff dalam Majlis Graduasi PLKK sesi 2012/2013 di Putrajaya, semalam. - UTUSAN/ZAKI AMIRUDDIN
PUTRAJAYA, RABU, 30 Oktober, 2013: Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah akan menambah baik kandungan kurikulum Program Latihan Kemahiran dan Kerjaya (PLKK) untuk melahirkan modal insan berkemahiran tinggi dan cemerlang.

Menterinya, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, pendekatan-pendekatan baharu perlu dikenal pasti untuk membangunkan modal insan yang benar-benar berketerampilan dan mampu menyumbang kepada pembangunan negara.

Beliau berkata, kerajaan mahu modal insan cemerlang yang ingin dilahirkan perlu berpengetahuan tinggi, berkemahiran, inovatif, memiliki nilai jati diri, beretika, terlatih serta mempunyai minda kelas pertama.

"Inisiatif yang dilakukan oleh kementerian ini melalui PLKK dalam menyediakan peluang kemahiran kepada remaja dan belia-belia tercicir sejak lapan tahun lalu telah berjaya membimbing 42,000 graduan dalam pelbagai bidang.

"Para peserta yang terdiri daripada keluarga miskin, miskin tegar dan Orang Asli ini berjaya mendapatkan pekerjaan yang bertepatan dengan permintaan semasa," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Graduasi PLKK sesi 2012/2013, di sini hari ini. Yang turut hadir, Ketua Setiausaha Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Ibrahim Muhamad.

Dalam majlis tersebut, sebanyak 335 graduan menerima sijil masing-masing selepas mengikuti kursus seperti baik pulih telefon bimbit, dandanan rambut, industri pelabuhan, kejuruteraan marin, kelasi kapal dagang, perakaunan berkomputer, peranti komunikasi, peruncitan, perhotelan dan pemanduan jentera berat.

Dalam tempoh Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) kementerian itu telah menerima peruntukan daripada agensi Pusat berjumlah RM56 juta untuk membiayai pelaksanaan program PLKK di seluruh negara.

Mohd. Shafie berkata, berdasarkan kajian impak ke atas program tersebut, sebanyak 84 peratus daripada graduan PLKK telah mendapat pekerjaan atau bekerja sendiri dengan pendapatan antara RM700 sehingga RM4,500 sebulan.

"Pengenalan kepada program-program baharu yang bertepatan dan dapat memenuhi keperluan industri perlu diperkenalkan kerana di negara-negara maju pendidikan kemahiran dan vokasional telah berkembang maju sejak sekian lama," katanya.

Justeru katanya, kerajaan perlu lebih proaktif dalam menangani masalah kemiskinan dengan membantu anak-anak luar bandar mendapatkan peluang pekerjaan.

"Selain membantu mengurangkan kadar kebergantungan kepada pekerja asing, anak-anak tempatan yang berkemahiran tinggi mampu memperbaiki taraf hidup mereka dan mengukuhkan ekonomi negara," ujarnya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment