My Add

Thursday 31 October 2013

Guna telefon pintar imbas kad biometrik

Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM dan HUSSAINI AMRAN

KUALA LUMPUR, RABU, 30 Oktober, 2013: Sistem Pengurusan Pekerja Asing Berpusat (FWCMS) yang akan dilaksana kelak membolehkan pekerja asing diperiksa melalui kad biometrik yang dapat diimbas menggunakan telefon pintar.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, buat masa ini pelaksanaan sistem itu masih di peringkat ujian dan akan dikuat kuasa sepenuhnya menjelang akhir tahun depan kepada kira-kira 2.12 juta pekerja asing di negara ini.

Menurut beliau, kaedah pelaksanaan sistem itu akan memudahkan langkah penguatkuasaan dijalankan bagi mengesan kes penipuan dan pemalsuan kad identiti dalam kalangan pekerja asing selain memastikan mereka memiliki dokumen sah.

Tambah beliau, pihaknya sudah mendapat persetujuan daripada pihak kedutaan negara sumber dan kerajaan tidak akan berkompromi dalam menghantar semula semua pekerja asing yang didapati tidak memiliki dokumen sah.

Selain itu, katanya, pekerja asing yang ditangkap juga tidak lagi dibenarkan masuk semula ke negara ini.
"Dengan kad pengenalan biometrik ini mereka tidak boleh menipu dengan menggunakan identiti orang lain kerana kita boleh mengesan mereka melalui ciri-ciri tertentu pada kad tersebut," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Kerajaan baru-baru ini memperkenal kad pengenalan khas kepada pekerja asing Bangladesh yang dilengkapi teknologi identifikasi frekuensi radio (RFID), biometrik, fungsi kad debit dan kad simpan nilai seperti Touch 'n Go.

Kad pengenalan khas itu turut dibezakan dengan warna tertentu yang akan ditentukan mengikut sektor pekerjaan.

Dalam pada itu, Ahmad Zahid berkata, pelaksanaan kad pengenalan khas tersebut akan turut diperluas kepada pelajar asing bagi menggantikan pasport sebagai dokumen untuk belajar di negara ini.
Walau bagaimanapun, menurut beliau, perkara itu akan diperincikan dengan Kementerian Pendidikan sebelum dipertimbang pelaksanaannya.

"Cadangan penggunaan kad pengenalan khas pelajar ini diutarakan kedutaan Arab Saudi, Myanmar dan beberapa lagi negara di Asia Barat sebagaimana yang telah dilaksana di negara-negara lain," katanya.
Dalam perkembangan berkaitan, Ahmad Zahid memberitahu, sebanyak 117 syarikat pekerja asing atau majikan dikenakan hukuman atas pelbagai kesalahan bagi tempoh antara September 2011 hingga setakat hari ini.

Sementara itu, katanya, setakat 30 Jun lalu, sebanyak 2,116,998 pekerja asing memegang pas lawatan kerja sementara yang masih sah dan aktif.

Tambah beliau, sebanyak 1,303,126 pendatang asing tanpa izin (PATI) pula didaftarkan melalui Program Penyelesaian Menyeluruh Warga Asing dan PATI (Program 6P).

"Daripada jumlah itu, sebanyak 503,161 PATI berjaya diputihkan dan memenuhi keperluan industri yang tidak dapat diisi majikan," katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment