My Add

Thursday 31 October 2013

Sohaimi harap pengundi Cina sokong BN

JERAI, RABU, 30 Oktober, 2013: Calon Barisan Nasional (BN), Dr. Ahmad Sohaimi Lazim berharap pengundi Cina di kawasan berkenaan akan memberi sokongan kepada BN dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau, Isnin ini. Ahmad Sohaimi berkata, berdasarkan kempennya setakat ini, pengundi Cina memberi sambutan yang menggalakkan dan berjanji akan mengundi BN bagi memastikan kebajikan mereka di kawasan berkenaan terus dijaga.

“Ada yang berjumpa saya dan mengatakan kali ini mereka akan ‘tolong’ BN dengan memberi undi kepada kita. Bagi saya, itu satu perkembangan yang positif tetapi pada masa sama berharap agar mereka akan menterjemahkan sokongan berkenaan pada hari mengundi," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Ahmad Sohaimi berkata, terdapat lebih 1,800 pengundi berdaftar Cina dalam kawasan DUN Sungai Limau dan mereka tidak perlu berasa takut untuk menyokong BN.

“Selama ini kerajaan telah melakukan yang terbaik untuk membantu kaum Cina termasuklah dalam soal pendidikan. Hari ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin juga mengumumkan peruntukan besar bernilai RM2 juta untuk menaik taraf tiga sekolah Cina di kawasan itu dan mewujudkan Tabung Pendidikan SJKC Sungai Limau sekali gus menunjukkan sikap prihatin BN," katanya.

Menurutnya, kaum Cina di Sungai Limau juga tidak perlu terpengaruh dengan tuduhan jahat Dong Zhong bahawa BN meminggirkan pendidikan aliran Cina apabila menambahkan masa untuk pembelajaran dan pengajaran subjek Bahasa Melayu di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC).

“Apa yang kerajaan lakukan dalam Dasar Pendidikan Negara iaitu menambah masa pengajian bahasa Melayu di SJKC ialah supaya pelajar Cina dapat meningkatkan kemahiran bahasa berkenaan selaras dengan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi kebangsaan Itu sahaja dan tidak ada niat lain," katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment