My Add

Thursday 31 October 2013

Kembang ekonomi berasas syariah

Oleh Azman Bakar

 * NAJIB Tun Razak menyaksikan pertukaran dokumen MoU antara Presiden Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Ventures (FGV) Holdings Bhd., Mohd. Emir Mavani Abdullah (dua, kiri) dan Pengerusi Cambridge Nanosystems Limited, Dr. Krzysztof Kaizol dalam Forum Ekonomi Islam Dunia ke-9 di London, semalam. Turut hadir Pengerusi FGV, Tan Sri Isa Samad. - BERNAMA
LONDON, ABU, 30 Oktober, 2013: Malaysia yang merupakan peneraju dalam sistem kewangan Islam sedia bekerjasama dengan mana-mana pihak termasuk negara barat bagi memaju dan mengembangkan ekonomi berasaskan syariah supaya setanding dengan kaedah kewangan konvensional.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ini juga bagi menunjukkan kepada dunia bahawa Islam bukan hanya sekadar masalah dan konflik.

Dengan cara itu katanya, dapat membuang tohmahan kononnya Islam agama yang tidak membawa keuntungan kepada masyarakat global.

“Banyak yang mampu ditawarkan oleh Islam kepada masyarakat dunia kerana Islam bukan hanya sekadar masalah dan konflik, tetapi kita boleh memberikan sumbangan positif kepada kesejahteraan global," kata dalam sidang akhbar selepas merasmikan Forum Ekonomi Islam Dunia (WIEF) Ke-9 di sini semalam.

Perdana Menteri berkata demikian ketika diminta mengulas ucapan Perdana Menteri Britain, David Cameron yang menawarkan London sebagai pusat kewangan Islam di luar dunia Islam.

Dalam ucapannya itu Cameron turut mengumumkan untuk memperkenalkan indeks syariah di Bursa Saham London selain akan melancarkan sukuk bernilai kira-kira RM1 bilion.

Najib berkata, Malaysia sedia bekerjasama bukan sahaja dengan London tetapi mana-mana pusat kewangan dunia yang mah6u mengiktiraf sistem kewangan Islam.

“Kita memerlukan pemahaman global terhadap produk dan kewangan Islam. Dengan London menjadi pusat kewangan Islam, akan ada elemen saingan satu sama lain," tambah beliau.

Sementara itu, semalam Najib turut mengadakan mesyuarat dua hala dengan Cameron di kediaman rasmi Perdana Menteri Britain itu di 10, Downing Street, di sini.

Difahamkan, antara perkara yang dibincangkan ialah mengukuhkan kerjasama dua hala Malaysia-Britain serta kerjasama dalam mempromosikan sistem kewangan Islam. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment