My Add

Thursday 31 October 2013

RM1 bilion bina rumah mampu milik

 8 ABDUL Rahman Dahlan menyampaikan trofi Anugerah Pemaju Hartanah Terbaik Rehda kepada Timbalan Presiden dan Ketua Pegawai Operasi SP Setia Bhd., Datuk Voon Tin Yow dalam majlis Makan Malam Rehda 2013 di Bukit Kiara, semalam. Turut kelihatan Michael Yam Kong Choy (kanan) dan Fateh Iskandar Mohamed Mansor (dua kiri).
KUALA LUMPUR, RABU, 30 Oktober, 2013: Kerajaan akan memperuntuk sebanyak RM1 bilion untuk membina kira-kira 80,000 rumah mampu milik di beberapa kawasan terpilih dan strategik di seluruh negara.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, pembinaan rumah mampu milik di bawah PR1MA Corporation itu sekali gus menunaikan impian rakyat berpendapatan rendah dan sederhana memiliki aset jangka panjang sendiri.

Tambahnya, rumah mampu milik itu mempunyai nilai harga 20 peratus lebih rendah berbanding jenis rumah yang ada dalam pasaran pada masa kini.

"Untuk kemudahan pengguna, rumah-rumah tersebut akan dibina di kawasan strategik seperti berhampiran kawasan kemudahan awam seperti aliran transit massa (MRT) dan stesen transit aliran ringan (LRT)," katanya ketika berucap sempena Majlis Makan Malam Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah (Rehda) di sini hari ini.

Yang turut hadir Presiden Rehda, Datuk Seri Michael Yam Kong Choy dan Naib Presidennya, Datuk Fateh Iskandar Mohamed Mansor.

Tambah Abdul Rahman, dalam masa sama, kementerian akan memastikan Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) akan terus berperanan melonjakkan pembinaan rumah mampu milik dalam pasaran.

Katanya, terdapat tiga Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR) akan diperkenal SPNB sebagai pemaju tidak lama lagi.

"Rumah-rumah tersebut akan dijual pada harga serendah RM45,000, RM55,000 dan RM65,000 seunit dengan subsidi antara RM15,000 hingga RM20,000 untuk ketiga-tiga kategori rumah tersebut," katanya.

Menurut beliau, dalam mencapai sasaran membina sejuta rumah mampu milik, kementerian menubuhkan jawatankuasa penyelarasan bagi memantau pelaksanaan pembinaan rumah oleh kedua-dua syarikat pemaju tersebut.

Dalam perkembangan sama, beliau berkata, sebanyak RM578 juta turut diperuntuk kepada Jabatan Perumahan Negara bagi melaksanakan Program Perumahan Rakyat (PPR).

Jumlah itu, tambahnya, meliputi pembinaan sebanyak 16,000 unit rumah yang akan dijual pada harga antara RM30,000 hingga RM 40,000 seunit dengan subsidi kerajaan kira-kira RM80,000 hingga RM100,000 seunit untuk rakyat yang berpendapatan isi rumah kurang dari RM2,500 sebulan.

Menurutnya, Jabatan Perumahan Negara akan turut membina rumah di bawah Program Perumahan Rakyat Disewa dan Perumahan Rakyat Bersepadu. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment