My Add

Thursday 31 October 2013

Isu kebolehpasaran siswazah masih sukar diselesaikan - Khairy

KUALA LUMPUR, RABU, 30 Oktober, 2013- Kerajaan tidak menghadapi masalah mencipta lebih banyak peluang pekerjaan kepada golongan muda namun berdepan cabaran berhubung isu kebolehpasaran siswazah.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata, isu berkenaan masih sukar diselesaikan kerana terdapat jurang yang besar antara siswazah dan pihak industri.

Menurut beliau, isu itu juga sering dibangkitkan dalam pertemuannya dengan pihak swasta dan syarikat milik kerajaan (GLC), sekali gus memerlukan pendekatan proaktif dalam menanganinya.

"GLC dan syarikat swasta tidak dapat mencari lepasan universiti yang mampu menyesuaikan diri dengan persekitaran kerja tanpa perlu melalui latihan susulan. Ini adalah sesuatu yang kita perlu usaha dan selesaikan," katanya dalam sesi dialog Pameran Kerjaya Sektor Fokus anjuran Taylor's University dan TalentCorp Malaysia di sini hari ini.

Khairy berkata, isu kebolehpasaran bukan isu baharu dan kerajaan juga telah mengambil pelbagai langkah bagi mengatasinya termasuk mengadakan pameran-pameran kerjaya di seluruh negara.

Menerusi inisiatif itu, tambah beliau, pihak majikan akan ke kampus dan memperkenalkan pilihan kerjaya sedia ada kepada pelajar bagi membolehkan mereka mempunyai penilaian lebih baik dan jangkaan realistik selain memahami pasaran pekerjaan selepas tamat pengajian.

Menurutnya, kerajaan di bawah pimpinan Barisan Nasional (BN) turut menganjurkan Karnival Kerjaya BN setiap tahun dan langkah itu berjaya mencipta banyak peluang kerjaya kepada belia.

Karnival itu juga, katanya, membuka peluang kepada mereka bertemu pihak industri bagi memahami aspek yang diperlukan untuk menceburi kerjaya yang benar-benar sesuai.

Ditanya sama ada sukan menjadi bidang penting dalam isu tersebut, Khairy berkata, aspek itu menambah nilai terhadap kebolehpasaran siswazah yang dilatih untuk bekerjasama sebagai sebuah pasukan.

"Bidang sukan juga membina karakter hasil pengalaman dan latihan yang dilalui. Malah, sukan secara individu juga mencerminkan modal insan yang dilahirkan di peringkat universiti mempunyai karakter relevan untuk pasaran pekerjaan," katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment