My Add

Thursday 31 October 2013

Doa ibu jumpa anak termakbul

Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI

  * HAJIJAH Abdul Rashid (duduk, tiga dari kiri) bersama Albert Chang Chun Cheun (duduk, dua dari kiri), Lee Thim Foo (duduk, dua dari kanan), Low Seong Sin (duduk, kanan) dan Leow Yen Ling (berdiri, tiga dari kanan) pada sidang akhbar di Pusat Khidmat dan Aduan MCA Gopeng, Perak, semalam.
GOPENG, RABU, 30 Oktober, 2013: Tiada perkataan boleh digambarkan buat seorang ibu yang dapat bertemu dan memeluk anaknya yang telah meringkuk selama tujuh tahun di dalam Pusat Tahanan Tao Yuan, Taiwan, atas kesalahan dadah.

Begitu yang berlaku terhadap Hajijah Abdul Rashid, 55, apabila hajatnya untuk melepaskan rindu kepada anaknya, Khairil Azuan Abu Hassan, 33, akhirnya termakbul dalam tiga pertemuan di pusat tahanan itu pada 23, 24 dan 25 Oktober lalu.

Menurut Hajijah, daripada tiga perjumpaan itu, satu adalah perjumpaan khas selama sejam di dalam sebuah bilik manakala dua lagi cuma perjumpaan biasa yang dipisahkan dengan cermin dan mereka hanya berkomunikasi menerusi telefon.

"Sebelum ini, saya berharap dapat jumpa Khairil Azuan kerana sudah tujuh tahun saya hendak jumpa dan memeluk dia. Akhirnya termakbul juga doa dan tercapai hasrat saya untuk berjumpa dengan anak saya.

"Siapa hendak anak dia jadi jahat. Walaupun orang masih mengatakan dia jahat tetapi dia tetap anak saya," katanya dengan linangan air mata.

Hajijah berkata demikian dalam sidang akhbar bersama Ketua MCA Bahagian Gopeng, Albert Chang Chun Chuen di pusat khidmat dan aduan parti terbabit di sini hari ini.

Pertemuan dua beranak itu adalah hasil usaha dijalankan Pusat Khidmat dan Aduan MCA Bahagian Gopeng.

Yang turut hadir, tiga pemimpin MCA Bahagian Gopeng yang menemani Hajijah sepanjang enam hari berada di Taiwan dari 21 hingga 26 Oktober lalu iaitu Pengerusi Biro Khidmat dan Aduan MCA Bahagian itu, Low Seong Sin, Lee Thim Foo (Setiausaha Kerja) dan Leow Yen Ling (Ketua Pemuda).

Hajijah seterusnya berkata, dalam pertemuan itu, anaknya menyatakan kekesalan kerana terjebak dengan sindiket dadah antarabangsa sehingga sanggup membawa beg berisi dadah tersebut dengan upah antara RM3,000 dan RM4,000.

"Syukurlah, saya nampak dia sudah insaf atas kesalahannya dan ingin mengubah kehidupan sekiranya berpeluang dibebaskan nanti terutama jika berkelakuan baik. Saya anggap dia pergi belajar dan bukan ditahan di sana.

"Dia sekarang boleh bercakap dan menulis di dalam bahasa Inggeris dan Mandarin. Dia juga nampak lebih sihat sekarang berbanding tujuh tahun lalu," katanya yang turut menunaikan hajat Khairil Azuan untuk makan rendang tok dan melihat gambar dua anaknya dalam pertemuan itu.

Hajijah yang bekerja sebagai tukang cuci turut mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang membantunya sehingga dapat berjumpa dengan anaknya terutama Seong Sin, Thim Foo dan Yen Ling yang menemaninya sepanjang berada di negara tersebut.

"Mereka menjaga saya hingga saya dapat jumpa dan peluk anak saya. Tuhan sahaja dapat balas jasa mereka. Saya tidak akan lupakan semua ini sehingga akhir hayat saya," katanya.

Tahun lalu, Hajijah pernah merayu bantuan kerajaan supaya mengaturkan pertemuan dengan anak lelakinya yang menjadi keldai dadah dan meringkuk di Pusat Tahanan Taoyuan, Taiwan.

Khairil Azuan ditahan di Lapangan Terbang Chiang Kai Shek, sejurus tiba dari Bangkok, Thailand, pada 2006 kerana kesalahan cuba menyeludup dadah jenis heroin seberat 1,536 gram.

Dia kemudian dijatuhi hukuman penjara seumur hidup di pusat tahanan itu pada 2008. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment