My Add

Thursday 31 October 2013

Kerajaan jimat RM182.5 bilion melalui kerjasama awam-swasta

 Abdul Wahid Omar

KUALA LUMPUR, RABU, 30 Oktober, 2013: Kerajaan berjaya melakukan penjimatan sebanyak RM182.5 bilion hasil pelaksanaan kaedah Kerjasama Sektor Awam dan swasta (PPP), sejak 1983 sehingga masa kini.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar, sebanyak 611 buah projek telah dilaksanakan menerusi PPP dalam tempoh 30 tahun itu.

“PPP merupakan kaedah yang relevan, lebih-lebih lagi apabila kerajaan mahu memastikan perbelanjaan yang dilakukan adalah efisien," katanya semasa menyampaikan ucaptama Persidangan PPP di sini hari ini.

Tambah beliau, usaha menarik penglibatan sektor swasta di dalam membangunkan ekonomi negara adalah penting.

Katanya, pada tahun 2014, pelaburan swasta dijangka meningkat kepada RM189 bilion iaitu 17.9 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Kerajaan melalui Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS), telah merekodkan beberapa pencapaian pembanguan infrastruktur melalui PPP, menggunakan peruntukan yang disediakan di bawah Dana Pemudah Cara.

Dari 2010 hingga 2013, unit itu meluluskan 137 projek membabitkan nilai sebanyak RM9 bilion, dengan meraih penyertaan pelaburan swasta sebanyak RM115 bilion.

Kata Menteri itu lagi, UKAS ditubuhkan pada 2009 untuk berperanan sebagai penggerak utama aktiviti PPP.

Sejak itu, antara projek yang telah diluluskan ialah pembinaan enam kampus cawangan Universiti Teknologi Mara (UiTM) di pelbagai negeri dan Hospital Pengajar Universiti Islam Antarabangsa (UIA) di Kuantan.

Antara projek lain yang akan digerakkan oleh UKAS demi meningkatkan ekonomi negara ialah Lebuhraya Sungai Besi-Ulu Kelang (Suke), Lebuhraya Damansara-Shah Alam (Dash) dan Lebuhraya Pantai Barat. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment