My Add

Thursday 31 October 2013

DMDI desak syarikat tanam sawit

 MELAKA, RABU, 30 Oktober, 2013: Seluruh anggota pertubuhan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) bersetuju mendesak syarikat-syarikat yang membuat pelaburan dalam penanaman kelapa sawit di Sumatera, Indonesia menubuhkan Tabung Jerebu bagi membantu negara yang sering dilanda jerebu seperti Malaysia, Indonesia, Thailand dan Singapura.

Presiden DMDI, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, dana daripada tabung tersebut boleh digunakan bukan sahaja untuk membantu kerajaan Indonesia memadamkan kebakaran tetapi juga dapat membantu negara-negara yang dilanda bencana tersebut.

''Jika seluruh syarikat memberi kerjasama, tabung ini dapat mengumpulkan satu dana yang besar yang boleh digunakan untuk program-program pencegahan.

''Kita lihat, setiap negara yang dilanda jerebu terpaksa memperuntukkan sejumlah wang yang besar akibat jerebu dan dengan adanya tabung ini, dana yang dikumpul itu dapat disalurkan bagi membantu negara yang terlibat,'' katanya kepada pemberita selepas pembentangan 17 resolusi dan majlis penutup Konvensyen DMDI kali ke-14 yang berakhir di sini semalam.

Menurutnya, beliau difahamkan Indonesia berbelanja hampir RM30 juta bagi mengatasi masalah jerebu dan begitu juga Malaysia serta beberapa negara lain.

Menangani isu jerebu adalah antara salah satu resolusi yang dibincangkan dalam konvensyen tersebut yang dihadiri 752 peserta.

Mengulas lanjut, Mohd. Ali berkata, setiap negara yang mempunyai syarikat-syarikat melabur di Sumatera perlu memainkan peranan untuk meminta pihak terlibat menabung dalam tabung yang dicadangkan oleh DMDI itu. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment