My Add

Thursday 31 October 2013

Pengundi wajar beri peluang Barisan Nasional bangunkan Sungai Limau


MUKADIMAH
TAN SRI BADRUDDIN AMIRULDIN pernah menjadi Ahli Parlimen Jerai ketika Dewan Undangan Negeri Sungai Limau berada di bawah Pas.Berdasarkan pengalaman itu beliau melahirkan pandangan kepada wartawan Utusan Malaysia SAFINA RAMLI kenapa Sungai Limau perlu berada di bawah Barisan Nasional (BN).

UTUSAN: Bagaimana Tan Sri mahu membantu calon BN dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau pada 5 November ini?

BADRUDDIN : Sebenarnya dalam menghadapi masyarakat apatah lagi apabila PRK ini saya berpegang pada tiga perkara iaitu salam, tanya apa khabar dan terima kasih. Kalau kita boleh amalkan tiga perkara ini apabila jumpa orang kita dapat pahala dan itu tanda kemesraan kita. Apabila kita hadapi PRK bukan setakat calon yang kena amalkan konsep sedemikian, tetapi juga jentera parti.

Apakah pandangan Tan Sri berhubung calon BN, Dr. Ahmad Sohaimi Lazim?

BADRUDDIN: Pucuk pimpinan parti telah membuat satu pemilihan yang tepat. Dr. Ahmad Sohaimi adalah seorang calon dari grass root. Saya kagum apabila beliau sanggup berkorban kembali ke wakil rakyat. Susah untuk kita lihat orang yang berkedudukan stabil dah cukup selesa sanggup berkorban begini. Dr. Ahmad Sohaimi membuktikan beliau seorang pejuang UMNO. Kalau nak berjuang tak nak berkorban tak usah berjuang. Tetapi Dr. Ahmad Sohaimi mempunyai nilai seorang pejuang. Beliau tidak melobi menjadi calon sebaliknya dipilih oleh parti. Saya menganggap ini petunjuk Allah. Oleh itu, penduduk Sungai Limau tidak harus mensia-siakan pengorbanan beliau yang dilakukan semata-mata untuk kesejahteraan mereka.

Baru-baru ini ada pemilihan peringkat bahagian yang menyaksikan perubahan jawatan Ketua Bahagian daripada Datuk Mohd. Suhaimi Abdullah kepada Datuk Seri Jamil Khir Baharom adakah ia akan menjejaskan jentera parti?

BADRUDDIN: Bila kita menjadi ahli parti kita kena ingat UMNO adalah parti perjuangan, bukan parti kebendaan jadi pemimpin datang dan pergi. Saya melihat perubahan kepimpinan UMNO Bahagian Jerai ini tidak menjadi masalah kepada PRK kali ini kerana saya percaya pemimpin yang lalu memahami apa itu perjuangan, saya sendiri pernah jadi Ketua Bahagian dan saya berundur daripada jawatan untuk transformasi penggantian kepemimpinan itu biasa dalam satu perjuangan. Masalah kepartian kita ketepikan tumpu pada kempen PRK ini. Saya minta semua ahli UMNO ikhlas buat kerja.

Jika BN menang, perubahan apa yang Tan Sri harapkan berlaku di Sungai Limau?

BADRUDDIN: Kerajaan negeri boleh membangunkan Sungai Limau menjadi satu kawasan industri pertanian yang boleh menjana ekonomi dan menyekat penghijrahan masyarakat luar bandar. Industri sektor makanan adalah satu sektor yang cukup baik, bukan perniagaan senja tapi perniagaan yang akan menuju kejayaan kerana manusia makan setiap saat. Kalau wujud industri kecil dan sederhana di kawasan luar bandar saya percaya industri itu akan hidup. Saya berharap kawasan ini akan dibangunkan industri pertanian makanan supaya ia membuka peluang pekerjaan dan sekali gus meningkatkan taraf sosio ekonomi rakyat.

Apa pesanan Tan Sri kepada pengundi di Sungai Limau?

BADRUDDIN: Saya harap pengundi Sungai Limau memberi peluang kembali kepada BN untuk mewakili mereka supaya kawasan ini dapat dibangunkan dengan lebih pesat dengan lebih pesat. Kita perlukan pembangunan manakala anak-anak memerlukan pendidikan. Kalau BN tidak diberi peluang bagaimana wakil mereka hendak menyuarakan kehendak rakyat di forum-forum tertentu. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment