My Add

Thursday 31 October 2013

Hubungan Malaysia-UK amat selesa - Najib

 NAJIB Razak menerima kunjungan hormat Timbalan Perdana Menteri Kazakhstan, Asset Issekeshev (kanan) di hotel penginapannya di London semalam. Turut kelihatan, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapha Mohamed (kiri). - BERNAMA
LONDON, KHAMIS, 31 Oktober, 2013: Hubungan Malaysia-United Kingdom (UK) yang kini dilihat berada dalam keadaan amat selesa, diharap dapat membuka lebih banyak ruang dan potensi perniagaan dan pelaburan bagi kedua-dua negara itu, kata Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Beliau berkata penerimaan positif kerajaan Britain terhadap Malaysia boleh dilihat menerusi ucapan Perdana Menterinya David Cameron pada sesi ucapan khas hari pertama Forum Ekonomi Islam Dunia (WIEF) Kesembilan pada Selasa.

"Tidak payah saya huraikan. Kita boleh lihat bahawa hubungan antara kami berdua boleh saya anggap sebagai amat selesa dan beliau juga memberi kata-kata yang memberangsangkan dalam ucapannya terhadap Malaysia," kata Najib ketika menemui pemberita Malaysia di sini.

Beliau diminta mengulas hubungan Malaysia dan United Kingdom yang semakin baik berbanding hubungan terdahulu antara Malaysia dengan bekas pemimpin-pemimpin negara itu.

Najib, yang juga Menteri Kewangan, berada di sini sempena lawatan kerja lima hari untuk menghadiri WIEF.

Perdana Menteri berkata Cameron mempunyai pandangan yang begitu tinggi terhadap kejayaan yang dinikmati Malaysia.

"Bidang perniagaan dan pelaburan sedikit sebanyak (dipengaruhi) isyarat atau signal daripada pimpinan mereka. Kalau pimpinan mereka ini mempunyai sikap dan pandangan yang begitu positif terhadap negara Malaysia, harap-harap limpahannya, tempiasnya, dapat dirasai dan diterima baik oleh mereka," kata Najib.

Ini termasuk melihat Malaysia sebagai destinasi pelaburan bagi syarikat yang terlibat dalam bidang teknologi terkini.

Dalam rundingan dua hala dengan Cameron di kediaman rasminya di No 10, Downing Street semalam, kedua-dua negara bersetuju bekerjasama dalam bidang pertahanan iaitu perkongsian dalam pertahanan dan keselamatan.

"Kita telah berbincang berkenaan jenayah siber, keselamatan sempadan dan juga kerjasama lain dalam bidang pertahanan," kata Perdana Menteri.

Beliau berkata syarikat di United Kingdom mempunyai keupayaan yang kukuh dan terkini dari segi teknologi dan mampu dikongsi dengan Malaysia.

"Ini terserah kepada pakar-pakar kita untuk menentukan keupayaan yang perlu kita miliki untuk menjaga keselamatan siber di Malaysia," katanya.

Kedua-dua pemimpin itu juga bertukar-tukar pendapat tentang isu-isu antarabangsa terutama Asia Tengah, dalam pertemuan selama kira-kira 30 minit itu.

Sebelum ini, Malaysia dan United Kingdom bersetuju mencapai sasaran dagangan bernilai RM26 bilion menjelang 2016.

Sementara itu, Najib juga menerima kunjungan hormat Timbalan Perdana Menteri Kazakhstan Asset Issekeshev.

Perdana Menteri berkata Kazakhstan sedang menimbang untuk membenarkan sebuah bank Malaysia membuka cawangannya di negara berkenaan.

Selain itu, terdapat banyak peluang dalam industri minyak dan gas, produk Halal dan binaan, katanya.

Menyentuh pertemuannya dengan 20 wakil profesional Malaysia, Najib berharap mereka akan menjadi duta kecil untuk menggambarkan kedudukan sebenar di Malaysia.

"Saya juga kata mereka perlu menguasai kemahiran tertinggi atau sebanyak mungkin dan selepas itu mereka boleh balik ke Malaysia jika merasakan ada peluang untuk mengembangkan bakat mereka di tanah air. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment