My Add

Thursday 31 October 2013

Jemaah maut van rempuh treler

Oleh SHAHRINNAHAR LATIB
 
KUANTAN, RABU, 30 Oktober, 2013: Tiga daripada lima jemaah haji yang baru tiba di tanah air maut selepas van yang dinaiki mereka merempuh belakang sebuah treler membawa muatan bijih besi di Kilometer 210.2, Lebuhraya Pantai Timur (LPT) arah Kuantan dekat Gambang di sini awal pagi ini.

Dalam kemalangan kira-kira pukul 3.40 pagi itu, mangsa yang terbunuh ialah Kamarudin Ab. Rahman, 43, dari Permatang Badak Maju; ibunya, Zainab Awang Hassan, 59, dari Kampung Seri Teruntum dan Fatimah Said, 63, dari Kampung Rozali, Jalan Gambang.

Dua lagi jemaah haji cedera iaitu isteri Kamarudin, Tuan Mazlinawati Tuan Abdullah, 40, dan Rokiah Ibrahim. Turut cedera pemandu van syarikat agensi pelancongan swasta, Robaie Roslan, 45.

Difahamkan, Fatimah dan Rokiah merupakan sahabat baik.

Pemangku Tadbir/Trafik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang, Asisten Supritendan Zainalabidin Othman berkata, kemalangan berlaku ketika van jenis Toyota Hiace itu dalam perjalanan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke Kuantan.

“Ketika sampai di tempat kejadian iaitu berhampiran susur keluar Plaza Tol Gambang, van tersebut telah merempuh bahagian belakang treler muatan bijih besi yang bergerak perlahan di lorong kiri jalan.

“Akibat rempuhan itu menyebabkan ketiga-tiga mangsa maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala dan badan.

“Kamarudin yang duduk di kerusi depan penumpang pula terpaksa dikeluarkan oleh anggota bomba kerana tersepit," katanya di sini hari ini.

Zainalabidin berkata, siasatan awal mendapati pemandu treler dan pemandu van mempunyai lesen memandu yang sah.

Menurut beliau, kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan siasatan lanjut masih diteruskan.

Sementara itu, menantu Zainab, Khairul Azhan Zainol, 41, berkata, tiga ahli keluarganya selamat tiba di KLIA kira-kira 10 malam sebelum bertolak ke Kuantan.

“Saya jangka dalam pukul 2 pagi akan sampai di Kuantan. Namun mereka masih juga tidak sampai-sampai, menyebabkan saya tidak sedap hati.

“Saya kemudian menghubungi kakak ipar, Tuan Mazlinawati yang memberitahu bahawa mereka terlibat kemalangan di LPT," katanya.

Kata Khairul Azhan lagi, dia kemudian bergegas ke tempat kejadian dan sejurus sampai mendapati ibu mertua serta birasnya telah meninggal dunia.

Menurut beliau, ibu mertua, kakak ipar dan birasnya pergi menunaikan haji menerusi pakej sebuah syarikat swasta pada pertengahan September lalu

“Bagaimanapun saya tidak berpuas hati dengan pihak berwajib kerana jenazah ibu dan biras saya dibiarkan di atas jalan lebih dua jam dan perkara seperti ini tidak sepatutnya berlaku," katanya.

Difahamkan, kesemua jemaah haji tersebut mengikuti rombongan menunaikan haji dengan sebuah syarikat agensi pelancongan swasta yang terletak di Tanah Putih di sini.

Kesemua mangsa dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Batu 8, dekat sini, petang ini selepas selesai bedah siasat. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment