My Add

Thursday 31 October 2013

ATM berhasrat tambah aset

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

 * RAJA Mohamed Affandi (tengah) dan Ismail Ahmad (kanan) melihat pesawat 'Unmanned Aerial Target' (UAV) ketika hadir menyaksikan Eksesais Panah Jaguh siri 1/2013 di Lapang Sasar Bumi Ke Udara di Tanjung Logok, Kota Tinggi, semalam. - Bernama
KOTA TINGGI, RABU, 30 Oktober, 2013: Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sedang melakukan penilaian semula terhadap keperluan aset pertahanan melibatkan semua perkhidmatan sebagai usaha mengukuhkan sistem pertahanan negara pada masa akan datang.

Panglima Tentera Darat, Jeneral Datuk Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor berkata, pihaknya berhasrat menambah aset-aset pertahanan sebagai langkah untuk berhadapan sebarang kemungkinan seperti berlakunya tragedi berdarah seperti di Lahad Datu, Sabah.

"Sebagai pengguna, memang menjadi hasrat saya untuk menambah aset-aset baharu tetapi akan memakan masa untuk direalisasikan selepas mengambil kira keutamaan lain.

"Selepas mengambil kira masalah di Sabah dan sebagainya, keutamaan untuk menambah aset-aset ini akan dilihat semula," katanya kepada pemberita selepas sesi latihan Panah Jaguh Siri 1/2013 di Lapang Sasar Bumi ke Udara Tentera Darat di Tanjung Logok di sini hari ini.

Yang turut hadir Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Seri Ismail Ahmad dan Pemangku Panglima Grup Artileri Pertahanan Udara, Kolonel Zulkarnain Abu Bakar.

Eksesais tahunan yang berlangsung selama 12 hari bermula 22 Oktober lalu itu merupakan program khusus bagi latihan pertahanan udara yang disertai 720 anggota dan pegawai dari pasukan Rejimen Artileri Pertahanan Udara.

Antara sistem persenjataan yang digunakan sepanjang latihan itu ialah meriam 35mm Oerlikon, radar Skyguard, radar Giraffe, pelancar bahu misil Igla, radar TRML 3D dan pelancar bahu misil FN-6.

Raja Mohamed Affandi berharap agar peruntukan yang disediakan digunakan sebaik mungkin bagi mengelakkan tragedi di Lahad Datu daripada berulang pada masa akan datang.

"Dengan keupayaan, kemampuan dan peralatan yang ada pada waktu ini, kita tidak boleh lagi pandang ke belakang, sebaliknya meneruskan usaha meningkatkan sistem pertahanan negara dan itu merupakan komitmen kami kepada semua," katanya.

Sementara itu, Ismail berkata, pihak kementerian akan membuat penilaian semula terhadap keperluan bagi setiap perkhidmatan di bawah ATM dan isu ancaman di Sabah merupakan keutamaan pada waktu ini.

"Keutamaan akan diberikan kepada ancaman yang dihadapi pada waktu ini, selain menyenaraikan setiap keperluan. Kita akan lihat nanti keutamaan diberikan kepada siapa," katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment