My Add

Thursday 31 October 2013

Pandikar Amin tegur pembangkang isu Kabinet bayangan

KUALA LUMPUR, RABU, 30 Oktober, 2013: Kegagalan pembangkang mewujudkan Kabinet bayangan walaupun digesa dan dicabar berulang kali oleh pelbagai pihak supaya berbuat demikian menarik perhatian Dewan Rakyat hari ini.

Perkara itu berikutan Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia kembali menyentuh soal berkenaan bertujuan membolehkan wakil yang sesuai berbahas dalam isu tertentu bagi pihak pembangkang dapat ditentukan lebih awal.

Kenyataan tersebut dibuat Pandikar Amin selepas beliau tertarik dengan perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2014 oleh Azmin Ali (PKR-Gombak) yang disifatkannya informatif dan seimbang dalam aspek ekonomi.

"Sebab itulah saya berulang kali mencadangkan diwujudkan Kabinet bayangan (pembangkang). Jadi kita tidak perlu bazir masa terlalu banyak kerana pembangkang boleh memilih siapa antara mereka mahu berbahas sesuatu isu.

"Saya meneliti perbahasan Gombak (Azmin) dan ada sesuatu yang ingin saya dengar," katanya semasa mengumumkan tambahan masa kepada Azmin untuk berbahas dan tindakan serupa dibuat kepada wakil Barisan Nasional (BN).

Sehingga kini pembangkang masih gagal membentuk Kabinet bayangan walaupun bercita-cita mahu mentadbir negara dipercayai ada kaitan dengan ideologi berbeza antara Parti Keadilan Rakyat (PKR), Pas dan DAP. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment