My Add

Thursday 31 October 2013

Desak konsesi Dawama tidak disambung

* MOHD. Nizam Mahshar bersama sebahagian kepemimpinan Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) dalam sidang akhbar berkenaan monopoli Dawama dan impak kepada usahawan pencetakan oleh MTEM di Bukit Damansara, Kuala Lumpur, semalam.
KUALA LUMPUR, RABU, 30 Oktober, 2013: Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) dan Persatuan Pengusaha Percetakan Melayu Malaysia (PPPMM) mendesak kerajaan tidak menyambung konsesi yang diberikan kepada Dawama Sdn. Bhd. (Dawama) bagi kerja-kerja percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang bakal berakhir 31 Ogos tahun depan.

Ketua Pegawai Eksekutif MTEM, Mohd. Nizam Mahshar berkata, langkah itu bagi membantu melonjakkan ekonomi syarikat-syarikat percetakan bumiputera lain di samping mewujudkan persaingan sihat dalam industri tersebut.

Menurutnya, beberapa kegagalan Dawama termasuk dalam kerja-kerja percetakan buku teks Kementerian Pendidikan pada 2010 dan kegagalan melunaskan hutang kepada pengusaha-pengusaha Melayu memberi gambaran buruk terhadap syarikat-syarikat bumiputera lain.

"Kami mendapat maklumat ada perbincangan untuk meneruskan konsesi yang diperoleh Dawama itu untuk tempoh 10 tahun lagi.

"Ini menimbulkan persoalan kerana Dawama sebelum ini sudah terbukti gagal meskipun telah diberi peluang, jadi kenapa konsesi itu perlu diteruskan," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar bersama Presiden PPPMM, Datuk Badruddin Abu Bakar di pejabat MTEM, di sini hari ini.

Dawama sebelum ini diberikan konsesi selama 12 tahun di bawah DBP untuk kerja-kerja percetakan, pemasaran dan pengedaran buku bermula 1 September 2002 sehingga 31 Ogos tahun hadapan.

Sementara itu, tambah Mohd. Nizam, beliau berharap kerja-kerja percetakan DBP selepas ini dapat diserahkan kembali kepada pengusaha-pengusaha percetakan, pengedaran dan pengangkutan orang Melayu atau diuruskan secara Konsortium Percetakan, Pengedaran dan Pengangkutan yang ditubuhkan.

Katanya, pengusaha-pengusaha percetakan bumiputera lain mampu melaksana kerja-kerja percetakan DBP sebagaimana dibuktikan ketika mengambil alih kerja-kerja yang gagal disiapkan Dawama pada akhir 2010.

"Kami juga mencadangkan DBP mengambil alih urusan percetakan manakala urusan pekerja disalurkan kepada konsortium itu atau kontrak tersebut dilakukan pembidaan semula untuk mengelak berlakunya monopoli," katanya.

Dalam masa sama, beliau mencadangkan DBP menubuhkan syarikat yang diperbadankan di bawah Kementerian Kewangan serta Konsortium Percetakan, Pengedaran dan Pengangkutan untuk membeli Dawama bagi memastikan industri percetakan bumiputera kekal bersaing dan maju. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment