My Add

Sunday 17 June 2012

Jerebu: Larang aktiviti luar sekolah jika serius

PULAU PINANG, SABTU, 16 Jun, 2012: 16 Jun - Semua sekolah diarah tidak membenarkan sebarang aktiviti luar kelas sekiranya keadaan jerebu di negara ini bertambah teruk, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, langkah tersebut diambil bagi mengelak kesan buruk terhadap kesihatan murid dan pelajar.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran memberitahu, pihaknya akan bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan Jabatan Meteorologi bagi memantau keadaan jerebu.

"Kita guna pakai garis panduan sama iaitu kita akan maklumkan kepada rakyat tentang tahap kes dan ikut nasihat daripada pihak kesihatan.

"Kalau dianggap tidak sesuai maka kegiatan luar harus dikurangkan," katanya kepada pemberita pada majlis Perhimpunan Bersama Pekerja Industri di sini hari ini.

Beliau mengulas keadaan jerebu semalam yang mencatatkan paras Indeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat melebihi 100 beberapa kawasan di Lembah Klang.

Seperti keadaan jerebu sebelum ini, ia dikesan akibat asap tebal daripada pembakaran hutan yang dilakukan tanpa kawalan dan pemantauan oleh petani di Sumatera. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment