My Add

Wednesday 31 July 2013

Kerajaan komited sedia rumah selesa untuk pendapatan rendah

PUTRAJAYASELASA,  30 Julai, 2013: Kerajaan komited untuk menyediakan perumahan dengan harga berpatutan yang selesa untuk rakyat, terutamanya golongan berpendapatan rendah dan sederhana, kata Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah hari ini.

Beliau berkata, isu perumahan mampu milik itu adalah kebimbangan utama orang ramai berikutan harga rumah yang melonjak naik.

Peningkatan ketara dalam harga rumah, terutamanya di kawasan bandar, menyukarkan golongan ini untuk memiliki rumah.

"Oleh itu, penyediaan rumah kos rendah telah menjadi keutamaan dalam Rancangan Malaysia lima tahun dan belanjawan tahunan.

"Oleh itu, Mesyuarat Kumpulan Sasar Belanjawan 2014 mengenai Menyediakan Akses Yang Lebih Luas kepada Pemilikan Rumah hari ini sebagai proses keterangkuman, memandangkan kami mempunyai bersama kami wakil daripada sektor swasta, organisasi industri dan agensi kerajaan," katanya dalam kata-kata aluannya di Kementerian Kewangan hari ini.

Semenjak 2011, harga rumah meningkat pada kadar purata 11 hingga 12 peratus di lokasi terpilih seperti Kuala Lumpur, yang mempunyai perumahan paling mahal di negara ini, pada harga purata RM552,707 seunit pada suku pertama tahun ini.

Ini diikuti dengan Sabah dan Selangor, dengan harga purata seunit pada RM391,981 dan RM365,317 setiap satu.

Pinjaman bagi hartanah kediaman juga mewakili RM319.4 bilion atau 49.6 peratus daripada jumlah pinjaman kepada isi rumah setakat Mei tahun ini.

Ahmad Husni berkata, isu seperti perbezaan antara bekalan dan permintaan, lokasi rumah kos rendah yang tidak strategik, projek perumahan terbengkalai dan tertangguh, perlaksanaan Sistem Pembinaan Industri yang lembap, dan ketiadaan syarat penilaian pada pelancaran perumahan baharu juga perlu diatasi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka membentangkan Belanjawan 2014 di Parlimen pada 25 Oktober ini.

Kementerian Kewangan telah mengenal pasti 15 topik spesifik merangkumi ekonomi makro, isu sektoral dan sosial untuk perbincangan kumpulan sasar itu tahun ini. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment