My Add

Wednesday 31 July 2013

Tubuh markas di beberapa negeri

 * ANTARA sedutan rakaman video yang disiarkan di dalam Youtube menunjukkan cara sembahyang dalam kalangan penganut Syiah.
*FAHAMAN Syiah yang digelar sebagai anak Yahudi merupakan satu fahaman yang benar-benar mengelirukan serta berlawanan daripada ajaran Islam sebenar terutama dari segi akidah.
Tindakan mereka mencela para sahabat besar Rasulullah SAW, para isteri baginda, mengubah ayat-ayat al-Quran selain terlalu memusuhi orang Islam Sunni jelas memperlihatkan penyelewengan yang berlaku.
 Fahaman itu telah tersebar di seluruh dunia dan Malaysia tidak terkecuali, malah pengikut-pengikut Syiah di negara ini semakin berani menonjolkan diri mereka secara terbuka terutama di media-media sosial.
Wartawan Utusan Malaysia SAIFULIZAM MOHAMAD, MAISARAH SHEIKH RAHIM, JUANI MUNIR ABU BAKAR dan NAZMIL NASIRUDDIN dalam laporan bahagian kedua berhubung fahaman ini mengupas secara terperinci mengenai latar belakang Syiah, pengakuan seorang bekas pengikut Syiah selain hubungan Syiah dan Yahudi.
 Bahagian akhir laporan khas ini esok akan mendedahkan mengenai penubuhan markas Syiah di beberapa negeri, penggunaan program kebudayaan sebagai platform menyebarkan fahaman itu dan helah pemimpin Syiah berlindung di sebalik nama pertubuhan hak asasi manusia agar diterima masyarakat.

KUALA LUMPUR, SELASA, 30 Julai, 2013: Penganut fahaman Syiah di Malaysia dikesan tidak lagi berselindung dalam aktiviti keagamaan mereka sebaliknya mula mengatur strategi supaya kerajaan dan masyarakat mengiktiraf fahaman mereka sebagai satu mazhab yang sah diamalkan di negara ini.

Salah satu cara adalah dengan menubuhkan markas atau pusat kegiatan di setiap negeri bagi meluaskan pengaruh Syiah di negara ini.

Siasatan mendapati, sekurang- kurangnya enam pusat kegiatan Syiah telah bertapak di Lembah Klang, Kedah, Perlis, Perak dan Kelantan.

Markas utama penganut Syiah ini dikatakan terletak di Gombak dan Ukay Perdana, Ampang sebagai pusat aktiviti golongan Syiah di Lembah Klang.

Selain itu, mereka juga dikesan mewujudkan markas Syiah di utara tanah air iaitu di Pendang, Kedah. Terdapat juga markas untuk golongan ini di Kota Bharu, Kelantan manakala pusat aktiviti mereka turut wujud di Taiping, Perak.

Siasatan mendapati dua premis di Lembah Klang itu sebenarnya telah aktif sejak Oktober 2003 dan dijadikan tempat pertemuan ahli, kelas pengajian serta lokasi bagi menyambut hari-hari kebesaran Syiah.

Siasatan juga mendedahkan, kelas-kelas pengajian Syiah itu dilakukan pada setiap malam Rabu dan Jumaat secara bergilir-gilir dan antara subjek yang diajar di situ adalah pemahaman tentang Syiah yang didakwa sebagai ajaran Islam.

Mereka juga dikesan membuat kelas sembahyang yang didakwa betul mengikut ajaran ‘Ahlul Bait selain mengajar tentang akidah, ilmu mantik (ilmu logik) dan falsafah.

Pengikut-pengikut Syiah juga diberi peluang untuk belajar bahasa asing bagi memudahkan mereka memahami kitab-kitab Syiah yang kebanyakannya ditulis dalam bahasa Arab dan Parsi. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment