My Add

Wednesday 31 July 2013

Sembilan bulan tempoh rundingan damai Israel-Palestin - Perunding

WASHINGTON, RABU, 31 Julai, 2013: Perunding Israeli dan Palestin hari ini meletakkan sasaran sembilan bulan untuk mencapai perjanjian perdamaian meskipun terdapat amaran wujudnya pelbagai halangan dan provokasi sepanjangan rundingan itu.

Kedua-dua pihak bertemu di Washington bersama dengan Seriausaha Negara Amerika Syarikat (AS), John Kerry, yang bertanggungjawab memulakan semula rundingan berkenaan yang tertangguh beberpa bulan bagi mengakhiri konflik berdekad itu.

“Saya memberi jaminan kepada anda bahawa rundingan ini meskipun kita tidak berhajat untuk bertelagah mengenai apa yang berlaku sebelum ini tetapi ia satu pilihan dan keputusan untuk masa depan," kata ketua perunding Israel, Tzipi Livni memberiahu rakan sejawatnya dari Palestin, Saeb Erakat.

Erakat yang bersetuju berkata, tiba masanya rakyat Palestin menikmati kemerdekaan di negara mereka yang berdaulat.

Kedua-dua pihak juga bersetuju untuk bertemu semula dalam tempoh dua minggu lagi di Israel atau Wilayah Palestin untuk berbincang lebih formal mengenai hala tuju dan rundingan kerjasama dua hala, kata Kerry.

“Objektif kita untuk memperoleh status muktamad perjanjian dalam masa sembilan bulan," katanya yang mengakhiri rundingan awal dua hari di Washington itu. - AFP/BH

No comments:

Post a Comment