My Add

Wednesday 31 July 2013

Ladang solar terbesar

Oleh AZMAN IBRAHIM
 
 Suhaimi Abdul Rahman
KUALA LUMPUR, SELASA, 30 Julai, 2013; Masers Energy Malaysia (Masers Energy), anak syarikat milik penuh Masers Energy Inc. yang berpangkalan di Amerika Syarikat sedia untuk memulakan Projek Zon Ekonomi Khas Melaka (SEZ), pada suku pertama 2014.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Masers Energy, Datuk Seri Suhaimi Abdul Rahman berkata, fasa pertama dalam projek itu adalah Rembia Nucleus Smart Grid City yang akan dibina di Alor Gajah, Melaka di kawasan seluas 208 hektar.

"Masers Energy bakal memulakan projek ini hasil suntikan modal pelaburan sebuah syarikat dari Korea Selatan, C&M Global sebanyak AS$2 bilion (RM6.3 bilion) .

"Projek SEZ ini akan dimulakan dengan pembinaan pertama ladang solar 15 Megawatt (MW) sebaik menerima kelulusan dari pihak kerajaan negeri Melaka. Ladang solar itu mengambil masa selama 12 bulan untuk disiapkan," kata Suhaimi dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Suhaimi berkata, selain ladang solar, SEZ juga akan dilengkapi dengan kilang siap dibina dan pusat perkhidmatan berpusat, hab komersial dengan pusat peruncitan, pameran produk hijau, dewan pameran dan pejabat gred A, pusat operasi rangkaian, kompleks kajian dan penyelidikan (R&D), kondominium dan rumah kediaman, gudang pintar dan pusat rawatan sisa boleh diperbaharui.

Sistem pengangkutan di SEZ juga terdiri daripada kenderaan pelepasan bukan karbon seperti kereta elektrik.

"Sekurang-kurangnya 20 pusat R&D akan dibangunkan yang memerlukan lebih 7,000 tenaga pekerja berkemahiran tinggi dan profesional kejuruteraan dalam sektor industri grid pintar dan tenaga boleh diperbaharui di kawasan itu.

Keseluruhan projek itu dijangka siap dalam tempoh lima tahun.

Tambah Suhaimi, apabila siap nanti, ladang solar yang dibina boleh menjana sejumlah 100MW tenaga suria, sepadan dengan keperluan tenaga bagi kawasan itu.

Katanya, perlaksanaan projek itu bakal menarik berbilion-bilion pelaburan dari pelabur awam swasta dan perkongsian untuk mentransformasi bandar bersejarah itu dari sebuah zon industri kecil ke bandar tenaga grid pintar yang canggih dan berteknologi tinggi pertama di Asia serta bebas karbon menjelang tahun 2020.

Jelasnya, Masers Energy juga mencari rakan-rakan dari luar negara untuk terlibat dalam projek bandar grid pintar dan zon ekonomi hijau ini.

Sebelum ini, Masers Energy telah menandatangani satu perjanjian usaha sama dengan iSilver Spring Networks yang akan bertindak sebagai rakan kongsi penyelarasan untuk semua aspek infrastruktur pintar projek Zon Ekonomi itu. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment