My Add

Wednesday 31 July 2013

MDeC tumpu KPO nilai tinggi

KUALA LUMPUR, SELASA, 30 Julai, 2013: Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC) menyasar untuk membangunkan industri penyumberan luar dan perkhidmatan perkongsian (SSO) Malaysia dengan tumpuan kepada perkhidmatan Penyumberan Luar Proses Pengetahuan (KPO) nilai tinggi.

Naib Presiden bahagian SSO Michael Warren berkata, rancangan itu dapat dilaksanakan dengan menggalakkan pelaburan sedia ada untuk menjalankan aktiviti jenis KPO, menarik pelaburan baharu dalam perkhidmatan ini serta membangunkan bidang khusus seperti perkhidmatan kewangan serta industri minyak dan gas.

Beliau berkata, pada masa ini segmen KPO menyumbang kurang daripada 10 peratus daripada jumlah pendapatan industri sebanyak RM10.4 bilion tahun lepas.

"Bagaimanapun, kami melihat potensi besar dalam segmen ini kerana dijangka mempunyai kadar pertumbuhan tahunan campuran sebanyak 24 peratus mulai 2010 hingga 2014, mencapai saiz pasaran AS$17 bilion di seluruh dunia.

"Kami percaya pada tahun 2015, inilah yang akan menghasilkan wang," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Warren berkata, isu utama yang dihadapi oleh peserta industri dalam mengerakkan rantaian nilai SSO dari nilai rendah Penyumberan Luar Proses Perniagaan (BPO) kepada nilai sederhana Penyumberan Luar Teknologi Maklumat (ITO) dan akhirnya nilai tinggi KPO ialah kekurangan bimbingan dan pembiayaan.

"Mengenai masa hadapan, kami akan memudahkan pertumbuhan penyumber luar tempatan melalui program 'Score+ Acceleration' dan menyediakan mereka dengan bantuan pembiayaan dengan program InnoSource kami," kata Warren.

Beliau berkata, sehingga 30 Jun, MDeC berjaya membawa masuk 16 syarikat untuk melabur dalam kluster SSO negara, tiga daripadanya adalah syarikat berkaitan KPO.

Pada 2012, kluster SSO menyumbang RM5.8 bilion kepada ekonomi negara, naik 32 peratus dari tahun 2011 di samping mewujudkan 7,300 pekerjaan atau 57 peratus lagi. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment