My Add

Saturday 31 December 2011

Asrama Yayasan Selangor tetap diroboh, tender dibuka

 Empat wakil Persatuan Alumni Asrama Yayasan Selangor menunjukkan Asrama Tun Dr. Ismail dan Asrama Toh Puan Norashikin yang bakal dirobohkan oleh kerajaan negeri Selangor.


KUALA LUMPUR, SABTU, 31 Diseember, 2011Walaupun menerima kritikan serta tekanan daripada pelbagai pihak, namun Yayasan Selangor di bawah kepimpinan kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) tetap dengan keputusan untuk merobohkan asrama yayasan berkenaan di Kampung Pandan di sini.

Penyelaras Gerakan Saya Anak Yayasan Selangor (GSAYS), Badrulzaman Baharuddin berkata, walaupun pelbagai usaha telah dijalankan termasuk menghantar memorandum ke pejabat Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim supaya kerajaan negeri menimbang semula rancangan merobohkan asrama berkenaan, namun ia langsung tidak dilayan.

Malah, katanya, ruang untuk berbincang juga ditutup apabila Yayasan Selangor membuka tender kepada pemaju-pemaju yang berminat membangunkan tanah tapak asrama berkenaan apabila dirobohkan nanti.

"Kami kesal dengan sikap yayasan itu. Mereka langsung tidak mendengar dan melayan tuntutan kami supaya menimbang semula rancangan merobohkan asrama dan menjalankan pembangunan di tanah tersebut.

"Kami yakin mereka sememangnya telah lama merancang mahu merobohkan asrama itu kerana tidak memberi ruang untuk berbincang selain telah menghentikan pengambilan pelajar baru ke asrama berkenaan mulai tahun hadapan.

"Lebih mengecewakan kami, tiada alternatif daripada pihak yayasan atau kerajaan negeri untuk membina asrama baru menggantikan asrama tersebut. Mereka lebih berminat memajukan serta mendapat keuntungan daripada penjualan tanah berkenaan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

Pada Ogos lalu, Utusan Malaysia melaporkan rancangan Kerajaan PKR Selangor mahu merobohkan Asrama Yayasan Selangor di Kampung Pandan di sini dipercayai untuk menambah aset kerajaan negeri yang semakin berkurangan.

Bagaimanapun, rancangan tersebut ditentang oleh banyak pihak seperti GSAYS, Persatuan Alumni Asrama Yayasan Selangor (Pays), bekas-bekas Pengurus Besar Yayasan Selangor dan juga ibu bapa pelajar.

Asrama Yayasan Selangor Kuala Lumpur ditubuhkan pada 1979 bertujuan memberi peluang kepada pelajar dari kawasan kampung di Selangor melanjutkan pelajaran di sekolah terpilih sekitar Lembah Klang.

Asrama tersebut terdiri daripada Asrama Tun Dr. Ismail yang menempatkan pelajar lelaki, manakala Asrama Toh Puan Norashikin menempatkan pelajar perempuan.

Kebanyakan mereka dihantar ke Sekolah Menengah Aminuddin Baki, Sekolah Menengah Kebangsaan Victoria, Sekolah Menengah Kebangsaan Convent Bukit Nanas dan Sekolah Menengah Kebangsaan Methodist.

Menurut Badrulzaman, Yayasan Selangor yang ditubuhkan untuk membantu rakyat negeri berkenaan terutama daripada aspek pendidikan semakin lari daripada perjuangan asal.

"Kalau begini caranya, lebih baik tiada Yayasan Selangor. Mereka bukan membantu tetapi merobohkan pula asrama yang telah melahirkan banyak golongan berjaya sehingga ke hari ini," jelasnya. 

No comments:

Post a Comment