My Add

Saturday 31 December 2011

Jelajah Aman Kampus bendung gejala negatif

KUALA LUMPUR, SABTU, 31 Disember, 2011: Sebanyak 20 institusi pengajian tinggi awam dan lima swasta akan terlibat dalam program Jelajah Aman Kampus yang akan diadakan pada pertengahan Februari depan.

Program itu diperkenalkan sebagai langkah pencegahan untuk membendung ancaman-ancaman yang dihadapi mahasiswa seperti gejala sosial, usaha pemesongan pemikiran dan pelbagai strategi negatif yang sedang giat dijalankan oleh pihak tertentu.

Presiden Persatuan Alumni Pemimpin Mahasiswa Aspirasi Malaysia (Aspirasi), Mohd. Shahar Abdullah berkata, Jelajah Aman Kampus dilaksanakan bersandarkan empat asas utama bertujuan memastikan suasana keharmonian dan kedamaian di kampus sentiasa dipelihara.

"Program ini juga untuk menyedarkan mahasiswa agar penekanan diberikan sepenuhnya terhadap kecemerlangan sahsiah diri dan akademik. Selain itu, ia untuk menyuntik semangat patriotisme kepada mahasiswa agar terus memahami secara rasional tentang dasar-dasar yang sedang dan akan dilaksanakan oleh kerajaan.

"Program ini dijangka mengambil masa dua hingga tiga minggu, ia dianjurkan Aspirasi dengan kerjasama 15 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) serta mahasiswa universiti," katanya pada sidang akhbar mengenai program itu semalam.

Turut hadir Setiausaha Agung Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (Gagasan), Syed Anuar Syed Mohamad; Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah dan Presiden Gagasan Pelajar India 1Malaysia, Mahaganapathy Dass.

Tambah Mohd. Shahar, program itu juga untuk menjelaskan isu-isu semasa untuk pembangunan intelek mahasiswa.

"Kita juga akan menterjemahkan sokongan majoriti mahasiswa terhadap kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan negara melalui kutipan tandatangan mahasiswa dan warga kampus.

"Kami menyasarkan kehadiran 1,000 mahasiswa daripada pelbagai kaum di setiap universiti dalam program jelajah ini. Selepas tamat jelajah di 25 institusi pengajian tinggi, kami akan membawa resolusi yang diperolehi kepada Perdana Menteri termasuk mengadakan Himpunan Raksasa Anak Muda Bersama Perdana Menteri," ujarnya.

Dalam perkembangan lain Mohd. Shahar berkata, Aspirasi masih menanti sebarang tindakan diambil oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah terhadap ahli Solidariti Mahasiswa Malaysia (SSM) dan Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) yang menurunkan bendera tertera wajah Perdana Menteri pada minggu lepas.

"Ini merupakan hari ke-10 selepas kami serahkan memorandum kepada beliau. Sekiranya selepas hari ke-14 beliau masih tidak bertanggungjawab atau pihak SMM dan Bebas tidak memohon maaf, kami rasa Saifuddin harus letak jawatan.

"Kita akan bertemu ibu bapa, pentadbir universiti, pensyarah, mahasiswa dan semua pihak yang ada kepentingan terhadap pengajian tinggi negara serta memungut kutipan tandatangan sebanyak boleh sebagai bantahan dan memohon beliau undur diri," jelasnya. - UM

No comments:

Post a Comment