My Add

Saturday 31 December 2011

SJKC Aik Hua miliki kemudahan walau kurang murid

TIGA beradik, (dari kiri) Radiatul Adawiyah Khuri, Nurhidayatul Waheeda dan Mohd. Firdaus perlu menaiki bot untuk sampai ke Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Aik Hua, Bukit Gantang, Taiping, semalam.
TAIPING, SABTU, 31 Disember, 2011: Dari segi fizikal, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Aik Hua, yang terletak di kawasan pulau di Pasir Hitam, dekat sini tidak banyak berbeza berbanding sekolah lain di negara ini, malah kemudahan yang dimilikinya mungkin tiada di sekolah lain.

Percaya atau tidak, selain mempunyai 26 set komputer, bilik perpustakaan dan 25 bilik darjah selesa, sekolah itu yang hanya mempunyai dua murid pada tahun lalu, memiliki alat janakuasa elektrik menggunakan tenaga solar bernilai lebih RM300,000.

Tidak cukup dengan itu, bagi mengatasi masalah ketiadaan kemudahan air bersih di pulau itu, pihak sekolah menyuling air hujan menggunakan alat penapis air yang berharga RM350,000.

Bagaimanapun, kedudukannya yang terletak di kawasan pulau terpencil tanpa memiliki kemudahan asas menjadi antara punca sekolah berkenaan mengalami masalah ketiadaan murid sehingga nyaris ditutup.

Satu-satunya pengangkutan ke pulau itu ialah menaiki bot yang memakan masa perjalanan kira-kira 45 minit dengan kadar tambang RM150 sehala.

Selain sekolah tersebut, hanya terdapat sebuah klinik dan balai polis beroperasi di pulau itu, manakala penduduknya bergantung kepada generator untuk menerangi rumah mereka pada waktu malam.

Tidak hairanlah, dalam tempoh enam tahun lalu, sekolah yang sudah berusia 70 tahun itu hanya mempunyai dua murid yang kini terpaksa berpindah untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah tahun depan.

Sukarelawan sekolah tersebut, Soo Lai Tong berkata, sukar untuk mendapatkan murid di pulau berkenaan kerana rata-rata penduduknya sudah berusia dan ramai yang telah berpindah dan tinggal di tempat lain.

"Namun begitu, kami berusaha sedaya upaya mencari murid memastikan sekolah ini terus beroperasi. Walaupun sudah berusia 70 tahun, tetapi ia masih mampu memberi pendidikan terbaik," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini, hari ini. - UM

No comments:

Post a Comment