My Add

Saturday 31 December 2011

AIM terima bayaran balik 100 peratus di Kedah dan Perlis

ALOR SETAR, SABTU, 31 Disember, 2011: Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) menerima 100 peratus bayaran balik daripada peminjam di Kedah dan Perlis sepanjang tahun ini. 

Pengurus Wilayah AIM Kedah dan Perlis, Faizal Noor Laiman, berkata jumlah peminjam di dua negeri itu ialah sebanyak 35,000 dengan pinjaman yang dibuat sebanyak RM212 juta.

"Kita rasa sangat gembira kerana sahabat kita (peminjam) dapat melunaskan semua pinjaman mereka bagi tahun ini dan membuat pembayaran secara berdisiplin," katanya ketika program Hari Sukan Blok 3, Asun di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) di sini, hari ini.

Beliau berkata, dengan prestasi yang baik di Kedah dan Perlis, AIM akan meningkatkan jumlah pinjaman di wilayah itu kepada RM271 juta bagi tahun depan. 

"Kita juga rasa sangat bertuah kerana sistem yang kita lakukan iaitu sistem sahabat mencari sahabat untuk membuat pinjaman nampaknya berjaya kerana semua ahli dapat membayar mengikut tempoh yang diberikan. 

"Melalui sistem itu, sahabat akan mencari orang yang mempunyai rekod yang baik untuk membuat pinjaman dan melalui itu, mereka tidak mempunyai masalah untuk membayar balik pinjaman yang dibuat," katanya. 

Faizal Noor berkata, tempoh bayaran balik pinjaman yang diberikan adalah enam bulan sehingga lima tahun dengan jumlah pinjaman serendah RM100 sehingga RM50,000. 
"Jika ada sahabat tidak boleh membayar mengikut tempoh yang diberikan, kita akan berunding dengan mereka seperti melanjutkan tempoh bayaran balik. Ia bergantung kepada masalah yang dihadapi," katanya. 

Beliau berkata, terdapat tiga jenis pinjaman yang diberikan iaitu pinjaman i-mesra, i-bestari dan i-sejahtera. 

AIM turut mempunyai Tabung Kebajikan dan Kesejahteraan Sahabat untuk diberikan kepada sahabat yang mengalami bencana, masalah kesihatan, kecacatan dan kematian. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment