My Add

Friday 30 December 2011

Mustafa enggan ulas tidak hadir majlis 'mahabbah'

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 30 Disember, 2011: Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali enggan mengulas mengapa beliau tidak ikut serta dalam pertemuan 'mahabbah' anjuran presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang bertujuan mencari penyelesaian berhubung kemelut 'perang' terbuka dalam parti itu.

Sambil menyifatkan segala kemelut antara beliau dengan bekas Timbalan Presiden, Nasharuddin Mat Isa serta bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali telah selesai, Mustafa berkata, dia tidak mahu lagi memberi sebarang kenyataan berhubung isu berkenaan.

"Tiada ada lagi yang perlu saya cakap, saya sudah tutup mulut. Kalau membabitkan isu ini, saya tidak mahu lagi bercakap. Saya hanya akan bercakap atas kapasiti sebagai Setiausaha Agung Pas dalam isu yang lain," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini semalam.

Semalam, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan kemelut yang melanda parti itu membabitkan Nasharuddin, Hasan dan Mustafa sudah berakhir selepas satu pertemuan bersama pucuk pimpinan parti diadakan di Kelantan dengan Hasan dikatakan memohon maaf.

Sebelum ini, Mustafa menuduh Nasharuddin dan Hasan terperangkap dalam agenda politik UMNO selepas bekas Timbalan Presiden dan bekas Pesuruhjaya Pas Selangor itu mengkritik dasar serta perjalanan parti tersebut secara terbuka tetapi tuduhan berkenaan dinafikan.

Setiausaha Agung Pas itu kemudian mendakwa pula Hasan pernah mengadakan pertemuan dengan tiga individu lain yang dikaitkan dengan UMNO di sebuah hotel di Kuala Lumpur pada Ramadan lalu, tetapi sekali lagi ia dinafikan Hasan dengan beliau membuat dakwaan balas.

Bagaimanapun usaha Utusan Malaysia untuk mendapatkan komen Nasharuddin dan Hasan gagal apabila kedua-dua mereka tidak menjawab panggilan telefon serta tidak membalas khidmat pesanan ringkas (sms).

Dalam perkembangan berkaitan, Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat, Nasrudin Hassan berkata, pemimpin Pas perlu menjadi pejuang Islam yang berakhlak mulia dengan mencintai perdamaian, menghargai persahabatan, memohon maaf jika tersalah serta memaafkan kesilapan orang lain.

"Apabila bertelagah melampau-lampau, tiada jiwa kemanusiaan, tiada semangat bertolak ansur untuk memohon maaf atau memberi kemaafan, apa yang dicari dalam hidup ini? Nak jadi tuhan tak mungkin. Nak jadi nabi mustahil. Berlapang dada dan jauhkan buruk sangka," katanya. - UM

No comments:

Post a Comment