My Add

Saturday 31 December 2011

RM214 juta bantu OKU Sabah 2012

KOTA KINABALU, SABTU, 31 Disember, 2011: Kerajaan memperuntukan sebanyak RM214 juta tahun depan bagi membantu golongan orang kurang upaya (OKU) dan anak yatim di Sabah.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, daripada jumlah itu, Kerajaan Persekutuan memperuntukan sebanyak RM199.58 juta dan selebihnya daripada peruntukan kerajaan negeri.

Katanya, peruntukan kerajaan negeri melibatkan lima golongan iaitu orang tua, kanak-kanak, pesakit kronik atau OKU terlantar, elaun pekerja cacat dan bantuan OKU tidak berupaya.

"Bagi kerajaan negeri, ia melibatkan peruntukan Skim Bantuan Am dan Skim Bantuan Anak Yatim yang mana kedua-duanya berjumlah RM13.9 juta adalah peruntukan tambahan Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN).

"Kerajaan tidak pernah lupa nasib golongan kurang upaya dan kebajikan mereka sentiasa diutamakan, terutama yang berada di luar bandar," katanya ketika berucap pada majlis sambutan Krismas Wanita Barisan Nasional (BN) Sabah bersama rakyat di Dewan Masyarakat Menggatal, di sini hari semalam.

Pada majlis itu, sebanyak 540 orang warga tua menerima bantuan wang tunai berjumlah RM100 dan hamper. - UM

No comments:

Post a Comment