My Add

Saturday 31 December 2011

China akan buka lebih banyak sektor untuk pelabur asing

BEIJING, SABTU, 31 Disember, 2011: Dalam usaha mengurangkan sekatan ke atas pelaburan asing, kerajaan pusat China mengeluarkan garis panduan baharu untuk menggalakkan pelaburan asing dalam industri-industri baru berkembang yang strategik.

Garis panduan yang dikeluarkan bersama oleh Suruhanjaya Pembangunan dan Reformasi Negara dan Kementerian Perdagangan itu menggalakkan lebih banyak kemasukan pelaburan asing ke sektor teknologi penjimatan tenaga dan mesra alam.

Selain itu, sektor baru seperti teknologi maklumat generasi baharu, bioteknologi, pembuatan kelengkapan mewah, tenaga alternatif, bahan-bahan maju dan kereta bahan api alternatif turut membuka peluang yang serupa kepada pelabur asing.

Garis panduan itu, berkuatkuasa 30 Januari 2012 akan membolehkan pelabur asing melabur dalam lebih banyak sektor dan memansuhkan sekatan ke atas perkadaran modal asing dalam beberapa sektor.

Dalam masa yang sama, kerajaan juga mengalu-alukan pelaburan asing dalam pembuatan barangan mewah, industri perkhidmatan moden dan industri kitar semula.

Bagaimanapun, kerajaan akan menarik balik bantuan bagi modal asing dalam industri automotif untuk melindungi perkembangan industri tempatan.

Pelaburan asing dalam sektor silikon polikristalin dan kimia arang tidak dibantu oleh kerajaan disebabkan oleh lebihan kapasiti industri dan pembinaan berulang, demikian menurut garis panduan itu.

Dalam sebelas bulan pertama tahun ini, China menarik pelaburan langsung asing berjumlah US$103.77 bilion, meningkat 13.15 peratus daripada tahun lepas. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment