My Add

Saturday 31 December 2011

YSM beri kelengkapan sekolah 150 pelajar susah

JOHOR BAHRU, SABTU, 31 Disember, 2011: Seramai 150 orang pelajar dari keluarga kurang berkemampuan di sekitar ibu negeri menerima bantuan beg sekolah dan alat tulis yang disumbangkan oleh Yayasan Sayang Mutiara (YSM) dalam program Jom Kembali Ke Sekolah, di sini. 

Pengerusi YSM, Datuk Ahmad Kemin berkata, sumbangan diberikan adalah inisiatif bagi mengurangkan beban keluarga terbabit dalam memberikan pendidikan sempurna kepada anak mereka.

"Diharap pada masa depan mereka akan berjaya dalam kerjaya masing-masing dan seterusnya menjadi penyumbang kepada golongan yang memerlukan bantuan.

"Saya juga harap para guru bukan saja mengajar untuk kecemerlangan akademik tetapi memberi bimbingan tunjuk ajar kepada anak-anak ini agar berjaya dalam kehidupan," katanya dalam ucapan alu-aluan bersempena majlis penyerahan bantuan tersebut di Dewan Raya Kampung Melayu, di sini, kelmarin.

Turut hadir, Pengarah YSM, Datin Ramlah Mohamed; Pemegang Amanah YSM, Datuk Abdul Kadir Annuar dan Datuk Mahad Mohd. Said serta Pengarah Kewangan Kumpulan Mutiara Motors, Mahani Ahmad.

YSM ditubuhkan pada 2009 dengan matlamat mengurus dan menyelaras aktiviti amal kebajikan, pendidikan dan pembangunan masyarakat melalui pelbagai bantuan dan sumbangan sama ada dalam bentuk kewangan, barangan dan peralatan keperluan pendidikan di sekolah.

Ahmad yang juga Pengerusi Eksekutif Mutiara Motors berkata, YSM juga telah menganjurkan satu program tahunan bagi menghargai pelajar cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang dinamakan Program Anugerah Pelajar Cemerlang.

Jelasnya, dalam program tersebut, YSM akan menyampaikan anugerah dalam bentuk sijil, piala dan wang tunai kepada tiga orang pelajar yang mencatat keputusan cemerlang dalam setiap peperiksaan terbabit.

"Pelajar-pelajar tersebut dipilih dari sekolah luar bandar di 10 daerah seluruh negeri dan dalam menjayakannya, kami turut mendapat kerjasama erat daripada Jabatan Pelajaran Negeri Johor," katanya lagi. - UM

No comments:

Post a Comment