My Add

Saturday 31 December 2011

Projek sekolah diarah henti

YAP Pian Hon (duduk, tengah) dan Abdul Rahman Mohd. Amin (duduk, kiri) menunjukkan surat arahan pemberhentian projek pembinaan SMK Sungai Ramal di Kajang, kelmarin.

Oleh ROSLAH OTHMAN

KAJANG, SABTU, 31 Disember, 2011: Tindakan kerajaan negeri mengarahkan pembinaan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Ramal di sini dihentikan amat dikesali oleh penduduk sekitar kawasan itu.

Ketua Pusat Perkhidmatan dan Penyelarasan Kawasan Parlimen Serdang, Datuk Yap Pian Hon berkata, kerajaan negeri melalui Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) telah mengeluarkan surat arahan itu pada Oktober lalu.

Menurutnya, melalui arahan itu, MPKj turut mengarahkan supaya kebenaran merancang dipohon semula sedangkan projek tersebut telah diluluskan oleh Kerajaan Pusat setelah mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

“Apa yang dikesalkan ialah tindakan ini telah menyebabkan pelajar-pelajar yang tinggal di kawasan terlibat terpaksa terus menanggung kesulitan.

“Memandangkan tidak ada sekolah menengah di kawasan itu, mereka tidak ada pilihan lain selain terpaksa bersekolah di Kajang atau Bangi,” ujarnya pada sidang akhbar yang diadakan di sini semalam.

Turut hadir, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Serdang, Mejar (B) Abdul Rahman Mohd Amin dan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Serdang, Ungku Md. Salleh Ungku Abd. Jamal.

Pian Hon berkata, pada masa ini, kawasan Sungai Ramal hanya ada dua buah sekolah rendah iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Ramai Dalam dan SK Sungai Ramai Luar.

Beliau berkata, situasi sama turut berlaku di Bandar Bukit Mahkota, Bangi apabila kerajaan negeri mengeluarkan arahan agar menghentikan kerja-kerja pembinaan sebuah sekolah rendah di situ.

“Sekiranya kerajaan negeri memikirkan kebajikan rakyat, mereka tidak akan bertindak sedemikian rupa. Kita melihat tindakan ini lebih cenderung kepada isu politik,” katanya.

No comments:

Post a Comment