My Add

Thursday 28 February 2013

70 penduduk terima notis kosongkan rumah, kedai dalam 3 hari

Oleh FATIN AINAA FAUDZI
TANJONG KARANG, KHAMIS, 28 Februari, 2013: Seramai 70 masyarakat India yang tinggal di rizab jalan di Batu 6, Jalan Raja Musa di sini berasa mereka dizalimi apabila diarahkan keluar dari rumah dan kedai masing-masing dalam tempoh tiga hari oleh kerajaan PKR Selangor.

Notis pengosongan tersebut dikeluarkan pada 22 Februari lalu kerana kerajaan negeri mahu meroboh rumah dan kedai yang dibina di situ sejak 40 tahun lalu untuk memberi laluan kepada projek pelebaran dan naik taraf jalan di kawasan tersebut.

Salah seorang penduduk, K. Anjali Dewi, 57, berkata, tindakan pihak berkuasa tempatan dan kerajaan negeri memberikan notis singkat adalah sesuatu yang tidak masuk akal.

"Mereka sepatutnya memaklumkan perkara ini lebih awal, bukannya menyuruh kami mengosongkan kediaman dalam tempoh tiga hari sahaja.

"Ke mana kami mahu pergi selepas rumah dirobohkan nanti? Inikah sikap kerajaan yang kami pilih pada Pilihan Raya Umum Ke-12, sedangkan kami mengharapkan kerajaan yang bertimbang rasa dan membantu menyelesaikan masalah di penempatan ini," kata ibu tunggal itu ketika ditemui hari ini.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Permatang, Sulaiman Abd. Razak berkata, kerajaan negeri sepatutnya memberi tempoh yang munasabah kepada penduduk di situ untuk berpindah.

Tambahnya, notis tersebut juga tidak diberikan secara menyeluruh kepada semua penduduk terlibat, sebaliknya hanya dimaklumkan kepada mereka yang datang ke Pejabat Tanah dan Daerah Kuala Selangor untuk mendapatkan makluman berhubung projek tersebut

"Bagaimana pula notis tidak diberikan secara menyeluruh? Inikah yang dinamakan kerajaan telus yang mengutamakan kebajikan rakyat? Pendekatan yang diambil kerajaan negeri ini agak kejam," katanya.

Sehubungan itu, Sulaiman berkata, pihaknya akan menulis surat berserta senarai nama penduduk yang terlibat kepada kerajaan negeri, selain berusaha untuk membantu penduduk sebaik mungkin bagi menyelesaikan perkara itu. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment