My Add

Thursday 28 February 2013

RM120,000 rawat sungai Bentayan bermula

MUAR, KHAMIS, 28 Februari, 2013: J-Biotech Environment Sdn. Bhd. akan melakukan kerja-kerja merawat Sungai Bentayan yang merentangi bandar ini sepanjang 9.5 kilometer bermula esok menggunakan teknologi mikroorganisma berfaedah (BMO) yang melibatkan kos RM120,000.

Pengerusi Jawatankuasa Penyelaras Mukim-Mukim (JPMM) Dewan Undangan Negeri (DUN) Bentayan, Chriss Lee Ching Yong berkata, langkah memulihara dan memelihara sungai itu dilakukan kerana keadaan airnya kini yang tercemar teruk.

Beliau yang juga Pegawai Khas Menteri Besar di DUN Bentayan berkata, pencemaran itu mengakibatkan keadaan airnya berwarna hitam dan mengeluarkan bau busuk selain mendakan yang sudah mengeras di bahagian dasarnya.

"Melalui kaedah ini, pembersihan dan perawatan secara total dapat dilakukan tetapi hasilnya bukan dalam masa singkat kerana perlu mengambil masa antara tiga hingga enam bulan untuk memulihkan kandungan airnya.

"Pencemaran ini berpunca daripada sampah-sarap dan sisa buangan yang datang dari taman perumahan dan kawasan industri berdekatan Jalan Dato Haji Kosai dan Jalan Haji Jaib selain Medan Selera Bentayan di Jalan Bakri," katanya ketika ditemui semasa gimik pelancaran kerja-kerja pembersihan itu di Medan Selera Bentayan, di sini hari ini.

Beliau berkata, masalah berkenaan sudah diadukan sejak setahun lalu dan rentetan itu pihaknya mengemukakan permohonan kepada kerajaan negeri untuk merawat sungai tersebut sebelum diluluskan tahun lalu oleh Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman.

Sebelum ini katanya, usaha membersihkan sungai tersebut sudah dilakukan oleh Majlis Perbandaran Muar (MPM) tetapi kotoran yang mendap di bahagian dasarnya masih tidak dapat dibersihkan dan keadaan itu membuatkannya terus tercemar.

Kata Ching Yong lagi, usaha memulihkan sungai berkenaan dijangka mengambil masa selama setahun dan pihak J-Biotech akan sentiasa memantau perkembangan kualiti airnya dari semasa ke semasa bagi memastikan usaha itu berjaya di samping kempen kesedaran kepada orang ramai dalam usaha meningkatkan imej Bandar Diraja ini. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment