My Add

Thursday 28 February 2013

Presiden Aquino enggan jumpa Sultan Sulu

 *PANGLIMA 1 Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Mohd. Zaki Mokhtar (depan, kanan) bersama Laksamana Pertama Datuk Pahlawan Sulaiman Mohamad (kanan, belakang) ketika hadir pada mesyuarat bersama di Komtek Sahabat 16 Batalian 17 Pasukan Gerakan Am (PGA) dekat sini hari ini. Hari ini merupakan hari terakhir permintaan Menteri Luar Filipina Albert Del Rasario kepada kerajaan Malaysia melanjutkan tempoh pengusiran kumpulan penceroboh berkenaan di Kampung Tanduo, Lahad Datu. - BERNAMA

MANILA, RABU, 27 Februari, 2013: Kerajaan Filipina hari ini menolak hasrat Sultan Sulu, Jamalul Kiram III, untuk bertemu Presiden Filipina, Benigno Aquino selagi pengikut-pengikutnya tidak meninggalkan Sabah, sambil menyifatkan permintaan itu sebagai 'tidak boleh diterima.'

Jurucakap Aquino, Edwin Lacierda berkata, pengikut Kiram perlu meninggalkan Sabah terlebih dahulu bagi meredakan ketegangan di kawasan itu, sebelum sebarang rundingan dengan kerajaan Filipina boleh diadakan.

Menurutnya, keputusan itu dibuat Aquino selepas mengambil kira soal keselamatan, bukan sahaja keselamatan pengikut-pengikut Kiram, tetapi juga keselamatan lebih 800,000 rakyat Filipina yang berada di Sabah.

Lacierda turut menegaskan bahawa Aquino hanya bersedia berunding dengan Kiram selepas kesemua pengikutnya meninggalkan Sabah.

"Ketegangan perlu diredakan di kawasan itu (Sabah) dan selepas itu kita berbincang. Namun, dengan masih terdapat penyerang bersenjata di Lahad Datu, jangan harap kami akan bertemu anda dan berbincang dengan anda.

"Keadaan itu menunjukkan anda mendesak kami. Ia tidak boleh diterima," katanya.

Beliau turut menegaskan bahawa kehadiran pengikut Kiram di Sabah tidak membantu tuntutan kerajaan Filipina ke atas Sabah.

Lacierda berkata, tindakan Kiram dan pengikutnya itu bukan langkah yang wajar bagi mengadakan rundingan.

"Anda mahu kerajaan membantu tuntutan anda. Presiden (Aquino) sudah meminta anda pulang dan kemudian diadakan rundingan, namun anda menolak.

"Keadaan sekarang ibarat anda mengacu senjata dan mendesak diadakan rundingan, ia bukan sesuatu yang boleh diterima," katanya. - AGENSI/UTUSAN

No comments:

Post a Comment