My Add

Thursday 28 February 2013

Petani terjejas banjir akan dibantu - Noh Omar

Oleh MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB
TUMPAT 2, KHAMIS,8 Februari, 2013: Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan mengenal pasti petani di negeri ini yang hasil tanaman mereka terjejas akibat banjir gelombang ketiga, yang sedang melanda, untuk diberikan bantuan.

Menterinya, Datuk Seri Noh Omar berkata, pada masa sekarang pihaknya akan melaksanakan bancian terlebih dahulu terhadap kerosakan tanaman petani terlibat.

Beliau berkata, pada banjir gelombang pertama dan kedua yang berlaku tahun lalu, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM3.2 juta di bawah Wang Ihsan untuk disalurkan kepada petani yang terjejas sumber pendapatannya akibat bencana alam tersebut.

"Kemungkinan ada padi yang baru tenggelam dan kita akan tengok ada kerosakan berlaku atau tidak terhadap padi ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Restoran Sri Nelayan Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Tumpat dan majlis penyampaian Elaun Sara Hidup Nelayan di Kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) di sini hari ini. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment