My Add

Thursday 28 February 2013

Dokumen DAP ke ROS tak lengkap?

KUALA LUMPUR, RABU, 27 Februari, 2013: Isu pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) DAP terus diselubungi kontroversi berikutan dokumen-dokumen yang dikemukakan kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) baru-baru ini dikatakan tidak lengkap dan dibuat sekadar 'melepaskan batuk di tangga'.

Naib Pengerusi Strategik MIC, Datuk R. Ramanan berkata, pihaknya difahamkan DAP hanya mengemukakan 'beberapa helaian' dokumen yang dikehendaki ROS untuk membolehkan siasatan berhubung kesilapan pengiraan undi pemilihan CEC dilakukan.

Sehubungan itu, tegas beliau, ROS perlu mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada DAP mengapa parti itu tidak dapat memberi penjelasan apa yang sebenarnya berlaku dalam pemilihan CEC Disember lalu.

"Saya difahamkan hanya beberapa helaian yang dihantar ke ROS dan dokumen ini 100 peratus tidak lengkap.

"Tabiat berdiam diri DAP dalam isu ROS-CEC ini agak mencurigakan sedangkan selama ini parti itu sering buat 'bising' dalam isu-isu lain.

"Dalam hal ini, DAP mesti membantu siasatan ROS kerana kalau selepas ini berlaku apa-apa implikasi termasuk kemungkinan parti itu digantung dari segala kegiatan politik atau dibubarkan, jangan pula nanti salahkan ROS atau Barisan Nasional (BN)," kata beliau kepada Utusan Malaysia hari ini.

Kedua-dua penyata kewangan dan keputusan pemilihan CEC itu perlu dan penting untuk diperoleh ROS bagi membolehkannya menjalankan siasatan berhubung kesilapan pengiraan undi pemilihan CEC.

Ini terutamanya bagi membantu siasatan berhubung dakwaan penyelewengan dalam pemilihan berkenaan yang dilaporkan oleh ahli-ahli DAP sendiri.

DAP baru-baru ini mengumumkan berlaku kesilapan teknikal dalam pengiraan undi CEC yang menyaksikan tiada seorang pun calon Melayu terpilih menganggotai jawatankuasa tersebut.

Namun selepas kiraan semula dilakukan, keputusan pemilihan itu menyaksikan Setiausaha Politik Ketua Menteri Pulau Pinang, Zairil Khir Johari berada di tangga ke-20 meskipun sebelum itu tidak tersenarai dalam CEC.

Tindakan itu menyebabkan ahli-ahli DAP termasuk Naib Pengerusi Cawangan Ladang Paroi, David Dass Aseerpatham membuat laporan kepada ROS kerana tidak berpuas hati dengan kesilapan tersebut.

Ramanan turut mempersoalkan apakah sikap berdiam diri dan membisu pemimpin utama DAP disebabkan semua aduan yang dibuat oleh ahli-ahli DAP terhadap isu pemilihan CEC itu benar.

Kata beliau: "Saya yakin aduan yang dibuat oleh ahli DAP kepada ROS memang ada asas, maka ROS mesti bertindak segera." - UTUSAN

No comments:

Post a Comment