My Add

Thursday 28 February 2013

Janji sekadar 'syok sendiri'

ALOR SETAR, RABU, 27 Februari, 2013: Pemuda Gerakan negeri menyifatkan janji kerajaan Pas Kedah membina lebih banyak rumah kos rendah dan mampu milik kepada rakyat berpendapatan rendah serta sederhana di negeri ini sebagai 'syok sendiri' kerana sehingga kini projek tersebut gagal dimulakan.

Ketuanya, Tan Keng Liang berkata, projek yang dimaksudkan ialah pembinaan apartmen kos rendah di Bandar Darul Aman, Jitra dan rumah kos rendah serta mampu milik Bandar Tunku Puteri Pokok Sena yang masing-masing dilancarkan hampir empat tahun lalu.

Katanya, Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak telah mengumumkan dan melancarkan kedua-dua projek itu pada 2009 dan 2010 tetapi kawasan projek di Bandar Darul Aman kini menjadi tapak pembuangan sampah manakala papan tanda projek di Bandar Tunku Puteri tidak lagi kelihatan.

"Mereka membuat pelancaran tetapi sekadar syok sendiri kerana masih gagal dimulakan walaupun masalah melibatkan kedua-dua projek tersebut pernah dibangkitkan Pemuda Gerakan Kedah Jun tahun lalu.

"Pembinaan rumah kos rendah dan mampu milik merupakan projek yang kritikal untuk rakyat kerana kemudahan asas itu perlu disediakan kepada mereka," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut Keng Liang, pihaknya kesal dengan kegagalan kerajaan Pas Kedah memula dan menyiapkan kedua-dua projek berkenaan walaupun telah dibawa ke pengetahuan mereka hampir sembilan bulan lalu.

Malah, katanya, Azizan memberi alasan tidak kukuh kerana sebelum ini ada menyatakan kelewatan pelaksanaan projek di Bandar Darul Aman berikutan perubahan perancangan iaitu dari segi reka bentuk dan pelan pembangunan rumah.

"Sekali pun hendak mengubah reka bentuk rumah perlu mendapat kelulusan perancangan dan pelan, tempoh yang diperlukan bagi tujuan itu lazimnya mengambil masa sekitar dua bulan sahaja.

"Projek tersebut sepatutnya sudah boleh dimulakan kerana hampir sembilan bulan dibangkitkan tetapi tinjauan kami di tapak projek kelmarin masih tiada sebarang tanda akan bermula," katanya.

Menurut beliau, siasatan pihaknya mendapati kerajaan negeri pada masa ini didakwa dibebani hutang hampir RM3 bilion iaitu yang tertinggi sejak pakatan pembangkang menerajui negeri ini.

Sehubungan itu, katanya, Pemuda Gerakan negeri menggesa kerajaan Pas Kedah memberikan penjelasan kepada rakyat sama ada menghadapi krisis kewangan sehingga kedua-dua projek itu gagal dilaksanakan.

"Apakah ketidakmampuan kerajaan negeri melaksanakan projek perumahan tersebut kesan daripada beban hutang tinggi yang meningkat hampir RM1 bilion iaitu hampir 50 peratus sejak di bawah pentadbiran pakatan pembangkang?" soalnya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment