My Add

Thursday 28 February 2013

Kerajaan Pas dipersoal

Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN
KOTA BHARU, RABU, 27 Februari, 2013: Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) mempersoalkan tindakan kerajaan Pas Kelantan yang meluluskan tanah seluas 45.6 hektar di Pasir Pekan Hilir kepada Liziz Standaco Sdn. Bhd. (Liziz Standaco) meskipun syarikat tersebut gagal menjayakan projek dan perjanjian yang dibuat sebelum ini.

Presidennya, Azmi Ali berkata, urus niaga itu sepatutnya tidak berlaku, sebaliknya masih banyak syarikat bumiputera dan agensi kerajaan negeri yang berupaya memajukan tanah tersebut sekiranya diberi peluang.

Selain itu, beliau turut menyelar kenyataan Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob yang mendakwa tanah tersebut bukan milik rakyat sedangkan kebanyakan kawasan di situ telah diusahakan dengan aktiviti pertanian, malah ada mengemukakan permohonan geran sejak 1990-an.

"Dia telah mengaku bahawa tanah itu milik kerajaan. Kita tidak menafikan itu tanah kerajaan kerana persoalan yang timbul sekarang adalah kenapa beri pada syarikat sama sedangkan sudah terbukti projek di Lembah Sireh tidak berjaya?

"Selain itu, rakyat juga sudah memohon geran tanah sejak berpuluh tahun dulu. Mereka sudah bayar premium dan mengusahakan pertanian di situ, malah kerajaan negeri kata bertani satu ibadah," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Ahmad yang mengesahkan kerajaan Pas Kelantan telah meluluskan 286.4 hektar tanah di Lembah Sireh kepada syarikat berkenaan termasuk kawasan seluas 45.6 hektar di Pasir Pekan Hilir.

Pada Jumaat lalu, lebih 100 penduduk dan peneroka tanah di Pasir Pekan Hilir mengemukakan bantahan terhadap tindakan kerajaan Pas Kelantan yang memindah milik tanah seluas 400 hektar di tebing Sungai Kelantan kepada tiga syarikat swasta bukan milik bumiputera.

Sebelum itu, Presiden Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (OMBAK), Wan Khairul Ihsan Wan Muhammad tampil mengemukakan bukti berhubung tindakan kerajaan negeri memindah milik sebidang tanah di Lembah Sireh kepada syarikat itu dengan perancangan projek bernilai RM2 bilion.

Lembah Sireh merupakan projek kerjasama antara kerajaan negeri dengan Liziz Standaco yang mana kerajaan negeri bersetuju menyerahkan kira-kira 400 hektar tanah di tebing Sungai Kelantan untuk dimajukan.

Walau bagaimanapun, penemuan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2011 sehingga Disember 2011 mendapati Liziz Standaco belum melaksanakan komponen projek fizikal yang dijanjikan.

Selain itu, LKAN turut mendedahkan imbuhan kewangan dan pembangunan fizikal bernilai lebih RM350 juta yang perlu diberikan syarikat itu kepada kerajaan negeri seperti dijanjikan juga masih belum ditunaikan.

Sementara itu, Azmi berkata, Ahmad perlu bertanggungjawab dengan meletak jawatan serta memberikan penjelasan kepada rakyat apa tujuan tanah itu diserahkan kepada syarikat berkenaan.

"Ini adalah tragedi kepada rakyat Kelantan kerana kita tidak melihat apa rasionalnya. Timbalan Menteri Besar perlu meletak jawatan atau berdepan dengan kemarahan rakyat," tegas beliau. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment